Brev:
Gider IKKE skemad
7. november 2012
Alder:
7 mdr.
Gider IKKE skemad
Hej Helen,
Min dreng på snart 7 måneder, er begyndt at afvise skemaden! Og det frustrerer mig SÅ meget - samtidig har det virkelig negativ effekt på nattesøvnen.
Vi er begyndt at vænne ham af med maden om natten, for at give større appetit om dagen. Det ser dog ikke ud til at virke efter hensigten.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
5.30 Vågner og får en flaske! Der leges, skiftes og hygges.
7.00 Tilbydes havregrød. Han spiser måske 3-5 skefulde og blir så tvær og drejer hovedet væk fra skeen. Jeg ender med at give ham en flaske inden han puttes ud på lur ved 7.30-8 tiden. (Jeg har prøvet med frugtmos på grøden, vaniliesukker, kanelsukker, alm. sukker uden held. Har også forsøgt med øllebrød og yougurt - men heller ikke det hitter)
Når han står op ved 9.30 tiden tilbydes han grød (enten resten af havregrøden, risgrød, fuldkornsgrød, hirsegrød). Igen spiser han et par skefulde og gider så ikke mere. Han bliver sur og ked indtil han får en flaske. Han får så en flaske mere inden han ligges ud til 2. lur der ved 11-12 tiden.
(Allerede her er han jo oppe på 3-4 flasker - og det lyder altså af meget)
Når han kommer ind igen tilbyder jeg ham rugbrødshapsere (enten med smøreost, makrel eller leverpostej på). Og/eller noget grøntsagsmos. Her spiser han heller ikke alverden..! Han får flaske igen om eftermiddag.
Nogle gange sover han en lille powernap og får lidt frugtmos når han står op (Dette glider dog altid ned?)
Ved 18 tiden får han aftensmad! Her har jeg forsøgt med stort set alt... Grøntsagsmos m. kartoffel, uden kartoffel, med kød og uden kød, vores mad, rugbrøg og grød - lige lidt hjælper det. Han spiser på en god aften 10 skefulde.
Senest 19.30 bliver han puttet og får sin natflaske med ca. 200 ml.
Hvad søren skal jeg gøre for at få ham til at spise færre flasker og mere rigtig mad? Nogle gange blir han sur allerede når man sætter ham i højstolen :-( Har forsøgt at give ham mad når han så sidder hos os, men det virker også kun kortvarigt. Jeg er desperat efterhånden. Det går jo den helt forkerte vej?
Må han får alt mad nu? Eller er der stadig noget jeg skal styre helt udenom?
Kærlig Hilsen
Mie