Svar: Den der godnatflaske
7. november 2012
Alder:
11 mdr.
Kære mor, far og lille Isabel
Tak for jeres brev :) Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer og som om at indkøring i dagpleje osv. er gået rigtig godt. Dejligt! :)
Hvor er det dejligt at det er gået så fint med at undvære drømme flasken! Krydser fingre for at det går ligeså fint med at fjerne flasken inden aftenputningen :)
I første omgang er det vigtigt at erstatte med noget andet og at gøre dette gradvist. Det betyder at man ikke skal "tage en kold tyrker", men i stedet give hende et nyt og på sigt ligeså dejligt putteritual, som flasken er lige nu.
De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder begynde at have glæde af en godnathistorie, ligesom de ofte også i denne alder begynder at tage en putteklud eller puttebamse til sig. Og det kan være en rigtig god idé at I stille og roligt introducerer dette - sammen med flasken, så hun får begge dele.
Næste skridt er så at bibheolde de nye ting som godnathistorie, puttebamse osv. og så trappes mængden af mælk i flasken stille og roligt ud, så hun får mindre og mindre og vænner sig til at drikke mindre.
Det kan være en god idé samtidig med dette at indføre en godnatgrød om aftenen, som en del af putteritualet, fordi I på den måde sikrer at hun ikke er sulten, når hun bliver puttet.
Næste skridt er så at erstatte flasken med en kop mælk i stedet - hun har stadig sin puttebamse, puttes stadig med godnatistorie, nærhed osv. som hun plejer og hun får også stadig lidt mælk - men nu af en kop.
Og til sidst når I så til at mælken helt forsvinder, evt. give vand i stedet (det er bedre for tænderne) og det øvrige ritual er stadig som det plejer at være.
Så en gradvis introduktion af et nyt ritual, samtidig med at I gradvist nedtrappet behovet for flasken. Flasken bør trappes ud et sted mellem 12-18 måneder.
Når jeres datter bliver et år, så vil hendes behov for mælk og dermed kalk blive dækket ind, hvis hun får mellem 350-500 ml mælk dagligt. I dette indtag tæller alt det hun får - mælk i grød og mos, letmælk hun kan drikke af en kop, en portion yoghurt, sovs til maden osv. Ost er også en rigtig god kilde til kalk og det vil være godt, hvis hun tilbydes lidt ost hver dag.
Hendes behov for mælk og kalk vil således normalt blive dækket ind, hvis hun får et glas mælk morgen og aften, får en portion yoghurt eller lignende surmælksprodukt om eftermiddagen, får lidt mælk i sin grød, spiser lidt ost og sovs.
Hendes væskebehov skal dækkes via kop og den bedste tørstslukker er vand. Derfor er det godt stadig at tilbyde hende vand til måltiderne (så hun ikke kun tilbydes mælk) og også give hende vand som tørstslukker mellemmåltiderne.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske