Svar: Store søvn problemer
6. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære opgivende
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille datter og de ting I har forsøgt - og velkommen til, dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og at du nu selv har fået lyst til at skrive :)
Det lyder meget meget flot at jeres datter om aftnen kan få mælk, blive puttet i sin seng og selv falde i søvn i løbet af ca 10 minutter. Det er super - og mere end I kan forvente, så det skal I glæde jer rigtig meget over! :)
Og så skal I også indstille jer på, at om dagen vil det se lidt anderledes ud og her vil hun have brug for lidt mere hjælp, når hun skal sove - og hun skal ikke lægges vågen i sin seng.
Det er rigtigt at det kan hjælpe at svøbe hende. Hun er for stor til et svøbt men kan f.eks. godt trives med at blive puttet i dynen eller i en voksipose, eller anden form for sovepose. Det at blive svøbt vil give hende samme tryghed, som når hun ligger i jeres favn og det vil gøre hende rolig. Hun vil stadig være omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Det kan være en god idé at give hende mælk, skifte hende og så give hende mælk igen imens hun er svøbt og først derefter prøve at putte hende, hvor I ønsker hun skal sove - f.eks. i barnevognen. Det er vigtigt at putte hende fra favnen lige der, hvor hun næsten sover men ikke sover helt. Lige der, hvor hun tydeligt næsten ikke kan holde øjnene åbne, men kæmper og er lige ved at falde i søvn. Hun skal puttes døsig og ikke vågen :)
Du skriver at hun ofte viser træthedstegn efter 1.5 times vågentid og jeg tænker at du måske om dagen også prøver at putte hende for tidligt. Hun må godt være vågen i f.eks. 3 timer før hun skal sove igen og det er vigtigt at hun er aktiv og bruger sig selv både motorisk og mentalt, når hun er vågen - så hun bliver parat til at sove, når det så er sovetid.
Når hun gaber behøver det ikke være tegn på at hun skal sove, men det kan også være tegn på at hun keder sig, at der skal ske noget mere. Netop 6 måneders alderen oplever mange forældre som en lidt frustrerende periode og det handler om flere forskellige ting.
For det første er jeres datter nu mere mobil og mere opmærksom på verden. Hun drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, hun putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran hende osv. Hun ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Hun får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, hun kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når hun ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
Jeres datter begynder at pludre mere og udvide sit verbale repertoire, hun hviner, ler højt, begynder at pludre i både høje og dybe toner. Nogle gange kan hun skrige så højt at hun forskrækker sig selv, andre gange brummer hun dybt og hæst. Hun begynder også at bruge sine læbe og lave læbelyde som "bbrrr" og lignende.
Hun har brug for at I hjælper hende med at blive bevæget og bruge sig selv fysisk. Det vil sige hjælper hende med at trække sig selv op til siddende stilling og derfra op at stå, hjælper hende med at krybe ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, hjælper hende med at sige lyde og pludre i dialog med hende.
Det er fra maveliggende stilling at hun begynder at krybe og kravle og udvikle sin muskulatur og sin balanceevne til at kunne sidde selv. De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de spiser skemad. Hun vil også elske at få brødskorper, agurk og lignende i hånden at sidde og gumle på, det styrker hendes mundmotorik.
Det er sjovt for hende at få luftture, hvor I svinger hende, danser med hende og lader hende "flyve" gennem luften fra den ene til den anden. Hun kan også trilles på maven hen over en stor gymnatstikbold. Det er sjovt for hende at hoppe på jeres lår og det er skønt at komme ud at se på verden. Enten siddende i en bæresele eller siddende i barnevognen og mærke vinden i ansigtet og blive fyldt af nye synsindtryk.
Og netop det at komme ud og sidde i sin vogn, mærke og opleve verden imens I kører kan også være en rigtig god idé. Lad hende starte med at sidde og når hun så viser sig parat til at blive puttet, så lægger du hende ned. se så også på klokken, læg mærke til hvad tid hun egentlig er parat og put hende så først der. Det giver dig også en idé om, hvornår hun vil være parat til at blive puttet - uanset om hun sover i sin barnevogn eller indendøre.
Og giv så også dig selv lov til at hvile med hende i løbet af dagen. Hun må gerne ligge sammen med dig, blive ammet og derefter falde i søvn i din seng. Det er helt okay - igen kan det være en god ide´at du ammer hende og lige prøver at trække brystet ud der, hvor hun smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Og så lad hende ligge, du behøver ikke flytte hende, hvis hun i øvrigt så ellers sover godt og det hele hænger bedre sammen for jer alle :)
Op ned metoden lyder ikke rigtigt til at fungere for jer og se til metoden er hun for lille til - men jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad I kan forvente og også hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske