Svar: Frygtelige nætter
6. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære E.
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du skønner du kan bruge ...
Planen du sender for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og jeg tror ikke at han mangler væske / mælk. Men måske får han uro i maven af både at få erstatning, bryst og også yoghurt ... Han må godt få sødmælksyoghurt med den alder han har, men bør ikke få mere end højst ½ dl, så er det bedre at du giver ham flaske eller bryst, når han vågner af sin lur om eftermiddagen og måske lidt frugt, som også kan være med til at holde maven igang.
Du fortæller også at han ofte spiser 1-1 ½ dl skemad af gangen og det lyder meget fint, men igen kan det også nogle gange være for meget og det kan gøre at han ikke drikker mælk nok. Det kan derfor være bedre at give ham ¾-1 dl. skemad af gangen, vand af kop og så tager han måske lidt mere mælk, inden han så skal puttes. Jo mere mad og også væske han får hele dagen igennem, jo større er sandsynligheden for at han ikke behøver søge det om natten.
Det lyder som om at planen fungerer godt og som om at det netop virker, så han nu sover to lidt længere lure i løbet af dagen - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer. Jeg vil dog alligevel sende dig en dagsplan, som den også kan se ud, fordi jeg tænker at dagens rytme og indtag af mad naturligt også påvirke nattens rytme. Mit forslag, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre og vågner så og ammes igen (eller får en flaske) kl ca 06, hvorefter dagen så starter
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9
Frokost 11: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød/fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 som nu.
Eftermiddag 15-16: Ammes, tilbydes også gerne lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop og suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23: Flaske
Når alt dette er sagt, så kan det også spille ind, hvordan han falder i søvn og det er her rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden - ligesom det er vigtigt at I ikke giver ham sut i munden, hver gang han vågner.
Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat, - skifter stilling, sparker dynen af, tager dynen på, vender os om på den anden side osv. Det gør børn også og når de ikke kan selv, så har de brug for vores hjælp til at hjælpe dem med det. Men de registrerer også at alt er som da de faldt i søvn og hvis det er det, så sover de trygt videre, men hvis det ikke er det, så kan de ikke sove. Så vil de i stedet vågne op og søge det de mangler - f.eks. flaske, favn, sut, at blive vugget eller lignende.
Derfor er det en rigtig god idé at I er opmærksomme på at jeres dreng skal falde i søvn, der hvor I ønsker han skal sove og så vidt muligt uden afhængighed af noget i munden ...
Det er også vigtigt at I ved, at det at sove igennem, når man er 6 måneder gammel er at sove 5-6 timer uden mælk. Det betyder at når jeres dreng sover fra kl 19 til 22/23, så sover han faktisk igennem og nogle børn har deres længste søvnstræk om aftenen og ikke om natten ... Herefter kan han altså godt vågne og have brug for hjælp til at skifte stilling, få dynen om sig osv. igen.
Det vil naturligvis være rigtig dejligt, hvis han kunne sove fra 19-22, vågne få mælk og derefter sove til kl 04, få mælk igen og sove videre - og det kan I også sagtens arbejde på. Her kan det være udmærket at lade far tage over, da han ikke forbindes med amning og ikke forstyrrer med duften af mælk - og da han sagtens kan give nærhed, tryghed, ro osv. Men det vil være normalt at jeres dreng vågner og har brug for at blive puttet, betrygget og beroliget i løbet af natten ...
Håber ovenstående giver lidt idé om hvad I kan forvente lige nu og hvordan I også kan arbejde lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske