Brev:
Putning og meget urolig søvn!
5. november 2012
Alder:
9 mdr.
Putning og meget urolig søvn!
Hej Helen.
Jeg har en dejlig søn fra d. 17 januar 12, dvs på knap 10 mdr. Han er en meget tryg og glad dreng, og meget nysgerrig;) Men vi har som mange andre, lidt udfordringer med hans søvn!!!
For det første, er jeg usikker på vores puttevaner.
Han har fra han var helt ny ligget meget hos os og sovet, i vores seng om natten, men vi har også kunne putte ham i hans egen seng. Jo ældre han er blevet, des sværere har det været at få ham til at sove, det virker ofte som om han ikke vil gå glip af noget.
I rigtig lang tid, har vi puttet ham i vores seng, hvor vi har ligget hos ham, indtil han sover, og derefter lagt ham i hans egen seng som står ved siden af vores. Hvis vi putter ham direkte i hans egen seng, ligger han og farer rundt, vil kravle, stå på hovedet, og er lige begyndt at rejse sig op. Han kører sig selv så langt op, at han er endnu mere svær at få til at sove.
I en lang periode kunne det ta op til halvanden time før, at han faldt i søvn - selv i vores seng, men vi har efterhånden fundet metoder, som får ham til at overgive sig forholdsvis hurtigt (mellem 5 - 20 min). Vi holder ham, prøver at nusse lidt, og synger stille for at få ham til at falde helt til ro. Han er meget stædig, og er ofte meget utilfreds indtil han overgiver sig, men holder vi ham ikke, farer han rundt i sengen, som hvis han bliver puttet i sin egen seng. Jeg føler det nogle gange som overgreb, selvom jeg gør det for hans bedste. Mener du, at det er en hensigtsmæssig måde at putte ham på?
På sigt vil jeg gerne kunne putte ham i hans egen seng med det samme. Men jeg synes det er svært at finde det "rette" tidspunkt til at begynde at vænne ham til det, dvs min intuition siger at det ikke kan lade sig gøre nu, men samtidig er jeg bange om det er eller bliver for sent. Hvornår skal jeg begynde at vænne ham til det, og har du et godt råd til hvordan? Jeg skal begynde på arbejde om 3 mdr, og til den tid vil jeg meget gerne have lidt styr på det;) Det skal desuden nævnes, at vi bor i lejlighed pt, hvor der ikke er ekstra værelse, så det er meningen at han skal sove inde hos os ihvertfald det næste år.
Foruden puttesituationen, har vi mange meget urolige nætter. Siden han var knap 8 mdr har han sovet meget uroligt, og gør det stadig, hver nat. Han vil kravle i søvne, og vågner halvt op af det ca. en gang i timen, nogle gange med to timer imellem. Jeg skal hver gang vende ham om og ligge ham tilrette, og holde lidt om ham får at han kommer tilbage til søvnen. Jeg har forsøgt flere gange at lade ham være, men med det resultat, at han vågner så meget op, at han slet ikke vil overgive sig igen, så ligger vi og kæmper i op til to timer om natten.
Jeg ved at lige præcis hans alder, sker der enormt meget, som han bearbejder om natten, og at han "øver" sig om natten. Men en gang i timen er meget, det resulterer jo også i, at han bliver meget hurtigt træt om dagen. Han sover ca 3 - 3½ time sammenlagt om dagen, så det burde da ikke være for meget? Er det normalt, at han sover så uroligt? Er der noget jeg kan gøre, eller er det bare at vente til han er over den periode? Og hvor længe kan jeg regne med at det fortsætter, hvis der ikke er noget at gøre? Jeg kan godt hænge sammen om dagen, men synes det begynder at være rigtig hårdt med så afbrudt nattesøvn.
Jeg håber du har lidt svar og gode råd:)
Med venlig hilsen
Lone