Svar: Mælk af kop?
5. november 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Når børn er 9 måneder gamle, så må de gerne begynde at få lidt mere sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen. Det kan udgøre en større del af barnets indtag. Da du ikke er hjemme i løbet af dagen og far har overtaget barsel, så vil det derfor være naturligt at far f.eks. giver lidt sødmælk af en kop inden jeres datter puttes til middagslur, ligesom hun også kan få lidt sødmælk sammen med f.eks. sin morgengrød.
Hun skal ikke have mælk til alle måltider, det er vigtigt at hun også stadig får vand og vænnes til at drikke vand. det er derfor rigtig godt at hun er glad for at drikke vand, hold endelig fast i dette :) Men lidt sødmælk af kop vil være helt okay, ligesom hun om eftermiddagen også kan få lidt tykmælk eller lignende.
Hun må gerne med den alder hun har, stadig blive ammet 3 gange i døgnet og disse tre amninger kan fint ligge om natten. Når hun bliver 10 måneder, vil det ofte være passende at skrue ned, så hun ammes 2 gange i døgnet og derudover dækkes hendes behov for mælk så via lidt sødmælk, surmælksprodukt, sovs, mælk i grøden osv. Det hele tæller med :)
Hvis hun ikke kan lide smagen af sødmælk og spytter det ud, så skal du naturligvis ikke tvinge hende til at drikke det. Måske kan hun bedre lidt letmælk, som hun så kan få fra 1 års alderen. Så kan du i stedet give hende lidt ekstra mælk via maden og du kan også vælge at bibeholde de 3 amninger og ikke skære ned til 2, netop for at sikre hende lidt ekstra mælk den vej igennem :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske