Svar: Hård mave
5. november 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Det er en rigtig god idé at give jern med frugtmos netop som I gør. Det fremmer optagelsen af jernet. På samme måde skal man undgå at give jerntilskud sammen med mælk, da det hæmmer optagelsen af jernet.
Frugtmos, frisk frugt og også frugtgrød evt. med lidt mælk er med til at holde maven naturligt igang. Derudover er det, med den alder jeres datter har nu, en rigtig god idé at give mere familiemad, mere rigtig mad. Det vil sige at hun meget gerne må få mad der smager af noget og netop forskellige krydderier kan også have en god effekt på maven. Det samme gælder sovs - brug rigtig gerne sovs og lav sovsede retter, da det også spiller ind på mavefunktionen. Retter som boller i karry, rødspætte med ris og mild karry, pasta med kødsovs, lasagne, kartoffelmos med millionbøf og lignende kan mange børn rigtig godt lide.
Lidt tykmælk, cultura, A38 osv. er også med til at holde maven igang naturligt og I kan give hende lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende på.
Og så er det vigtigt at hun drikker væske nok. Når børn har tendens til hård mave, så skyldes det ofte at de ikke drikker helt nok. Derfor kan det være en god idé at være ekstra obs på hendes indtag af vand dagen igennem. Prøv evt. at lade hende drikke af en tudkop, en kildevandsflaske eller måske give hende en sutteflaske med vand eller mme inden middagsluren, når du ikke er hjemme til at amme.
Det kan også være en god idé at bibeholde 3 amninger i døgnet lidt endnu, netop for at sikre hende mælk/væske nok.
Nogle oplever at jerntilskud i pulverform virker bedre .. andre oplever det modsat. Generelt vil jeg anbefale at I forsøger jer frem, så hvis det ene præparat ikke virker optimalt, så prøv med et andet ...
Jeg har netop sendt jer en dagsplan i et andet brev, dette kan måske også give jer en idé om hvor I kan sætte ind i forhold til kosten og at "holde maven igang naturligt":)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske