Svar: Vil ammes om natten
5. november 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Jeres datter er i separationsfasen, hvilket betyder at hun lige nu øver sig i at bevæge sig mere og mere væk fra jer - hun er måske begyndt at kravle, rejse sig ved tingene og øver sin selvstændighed mere og mere. Og samtidig med dette skal hun nu også forholde sig til at du er væk fra hende om dagen. Og hun er stadig så lille, at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig.
Derfor er det helt naturligt at hun søger dig ekstra meget om natten lige nu og du skal naturligvis give hende den nærhed, som hun har behov for. Det er her rigtig godt stadig at amme hende, når hun skal sove og også en gang eller to i løbet af natten, men derudover skal du være opmærksom på ikke per automatik at give hende brystet hver gang hun vågner.
Hun drømmer rigtig meget, alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme og derfor vil hun småklynke, få lagt sig i stillinger hun ikke selv mestrer at komme væk fra osv. og du skal her passe på ikke hele tiden at tilbyde brystet.
Det er helt fint at du lader hende sove sammen med dig, så hun netop får din nærhed, din fysisk kontakt osv. og så hun kan mærke at du stadig er der. Men det vil være en rigtig god idé at du tager en t-shirt, bluse eller andet på, så hun ikke selv kan finde brystet i søvne, ligesom det er vigtigt at du holder fast i at hun ikke skal ammes, men fint kan trøstes og beroliges på anden vis. Hun må altså gerne sove op af dig om natten og få din nærhed, men skal ikke ammes mere end 2-3 gange dagligt.
Det kan nogle gange være en god idé at fjerne den ene side af tremmesengen og koble sengen til din seng, på den måde kan hun ligge i sin egen seng, men stadig tæt nok på til at du kan lægge en beroligende hånd over på hende, holde hende i hånden og lade hende mærke dig. Hun vil også kunne kravle ud til dig, hvis hun har brug for din nærhed og kan således søge dig - hvilket ikke er det samme som at søge brystet :)
Far skal naturligvis sikre hende masser af mad og væske hele dagen igennem, så I er sikre på at hendes søgning mod brystet ikke er et reelt behov for mælk. Det vil også være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual, så I på den måde sikrer jer at hun går mæt i seng om aftenen :)
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager og supplers også stadig med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, vand af kop.
Tilbydes en banan, sødmælk af kop og puttes til middagslur kl 13-13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, - almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Godnatgrød tilbydes
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske