Svar: Søvnproblemer om dagen - 5 mdr.
5. november 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse og dine åbne og ærlige tanker ... :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og det første jeg vil sige til dig er, at du er nødt til at acceptere, at du har en lille pige, der ikke sover og spiser som de fleste andre børn. Det betyder ikke, at du gør noget forkert eller ikke gør det godt nok, det handler om hende og det handler om at hun både har haft en rigtig svær start på livet, men det handler også om at hun nok er en pige, der kan være lidt svær at aflæse og måske er hun det man kalder for en "high need baby".
Jeg går ikke ind for at "putte børn i kasser", men når det alligevel er relevant at tale om high-need, så er det fordi jeg ved at det hjælper forældre at høre om disse børn. Man kan sige at alle børn naturligt har et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til ro osv. på den måde er alle børn "high-need", men det som alligevel adskiller disse børn fra andre er, at de er ekstra krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært at være forældre til et sådan barn.
Det er svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. Som forældre kommer man let til at sammenligne med andre børn og det er vigtigt at vide, at når man har en "high need baby", så er der ikke noget i vejen med ens barn og det er ikke fordi man ikke gør det godt nok - det er "bare" sådan ens barn er, det er barnets personlighed. Og det er vigtigt at du ved, at du ikke er alene, der er andre børn, der har det på samme måde, der er andre familier, der oplever det samme som dig ...
Du kan med fordel læse min nyeste bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor jeg også skriver lidt om netop disse børn :)
Det er rigtigt, at det sandsynligvis vil hjælpe jer med en fast rytme. Det vil være en rigtig god idé at arbejde på 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen. Det vil på samme måde være en rigtig god idé at du kører med hende midt på dagen, så du holder hende sovende, netop ved at trille hende en tur i barnevognen. det vil være med til at påvirke hendes indre ur og på sigt gøre at hun får en fornemmelse for netop at have brug for en længere lur midt på dagen.
Det vil også være en rigtig god idé at du lader mælk indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun kan få flasken i din favn eller du kan give flasken imens hun ligger i sin seng eller i sin barnevogn. Det der nu fungerer bedst, det vigtigste er at hun får mælk at sove på.
Det vil være en rigtig god idé at du starter med lidt skemad og hun må gerne få skemad to gange dagligt. Start om dagen til frokost, med små mængder af gangen - 4/5 skefulde til max ½ dl og når det fungerer, så start op til aften, også meget små mængder, få skefulde til max ½ dl. Selvom hun måske virker til at kunne spise mere, så skal hun ikke have mere, det er vigtigt at hun stadig drikker mælk nok og det er også vigtigt at hendes mave også fungerer.
Og så synes jeg du skal overveje om ikke hun skal have en flaske sen aften, før du selv går i seng. Hun sover lige nu fra kl 19 til 04 og det er naturligvis rigtig dejligt og jeg forstår også godt, at du gerne vil prioritere jeres nattesøvn - Men det er rigtig mange timer og når hun sover så mange timer om natten og faktisk springer 1-2 flaskmåltider over der, så skal hun naturligt indtage større mængder / flere flasker i løbet af dagen og så kommer man meget let ind i en rytme, hvor hun netop begynder at slatspise og slatsove ..
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Flaske
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 12.30
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette tilbydes først, når grøden til frokost fungerer og hele tiden små mængder. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl 19
Sen aften 22: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Nat 04: Flaske og sover videre
Jeg håber at ovenstående plan og mine tanker hjælper lidt videre på vej - og måske giver lidt ro med på vejen ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske