Svar: Søvn og uld
4. november 2012
Alder:
1 mdr.
Kære enlige mor
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :)
Når man bliver mor, så bliver man det med hud, hår og sjæl - og med en lille pose bekymring, for der er ikke noget vi hellere vil, end at gøre det bedste for vores børn og det er helt naturligt at blive usikker på, hvad det bedste nu er.
Det er dog rigtig vigtigt at du tror på, at det du gør er godt og det er rigtig vigtigt at du ikke går rundt og er ked af det og usikker på eller bange for at der skal ske dig eller din dreng noget. Det er naturligt at blive bekymret og usikker en gang imellem, men hvis det fylder i jeres hverdag, hvis du græder og synes det hele er rigtig svært en gang imellem, så skal du drøfte det med jeres læge og/eller med din sundhedsplejerske.
Den bedste sovetemperatur ligger mellem 16-20 grader, så når der er 20 grader i jeres soveværelse og temperaturen falder til 18 grader i løbet af natten, så lyder dette rigtig fint.
Det lyder også rigtig godt, at din dreng så vidt muligt ligger i egen seng og med sin egen dyne - det forebygger vuggedød. Selvom han nu også godt må ligge ved siden af dig i din seng. Da du er alene og hvis du har en dobbeltseng, så er der god plads til jer begge og hvis han ligger på "fars plads", så han han plads nok :)
En uldbody og en natdragt i bomuld lyder meget fint. Og så derudover naturligvis sin dyne. Når det bliver koldere i vejret vil han måske have brug for 2 gange uld, altså både en uldbody og en natdragt i uld, men det er ikke sikkert. Den bedste måde at vurdere det på er ved at mærke ham i nakken. Hvis han er svedig og våd i nakken, så har han det for varmt og skal have lidt mindre tøj på, hvis han er kold i nakken, så har han for lidt tøj på og hvis han virker til at være tilpas, ja så passer hans påklædning fint. Hvis han virker svedig, så kan du derfor prøve med et lag - f.eks. en langærmet uldbody + evt. natbukser, modsat et ekstra lag, hvis han virker kold.
Du kan sagtens variere mellem uld og bomuld. Du kan mikse det på kryds og tværs og du kan også sagtens bruge en ting om dagen og en anden ting om natten. Det er en myte at man ikke kan skifte mellem uld og bomuld, det kan man sagtens!
Du kan med fordel bruge uld til dig selv, hvis du fryser om natten. Du kan købe uldundertøj og nattøj i f.eks. Føtex til rimelige priser og man kan sagtens bruge uld, selvom man er voksen :)
Med hensyn til at amningen om natten trækker ud, så skal du naturligvis forsøge at amme ham så meget om dagen og aftenen som muligt. JO mere han er fyldt op dag og aften, jo mindre vil han sandsynligvis søge brystet om natten. Når det er sagt, så er det dog også en rigtig god idé at amme ham om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og det er derfor med til både at øge og bibeholde din mælkeproduktion, netop at amme om natten.
Du må godt prøve at holde ham lidt igang ved brystet, når han dier, så han ikke falder for meget i søvn, men netop spise effektivt og derefter så putte ham, evt med en sut, hvorefter han så måske bedre vil kunne sove igen. Nogle gange hjælper det at sætte sig op, så du koncentrerer dig om amningen og hans spisning,og hjælper ham med at spise effektivt, andre gange er det langt bedre at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i din seng, hvor du så kan hvile dig imens ... :)
Hvis han bare falder i søvn efter amning, så skal du ikke kæmpe for at få ham til at bøvse, så skal du lade ham sove. Hvis han ikke bøvser inden for 2-5 minutter, så kommer bøvsen sandsynligvis først senere og så er det rigtig hårdt for dig at sidde og vente på det. Sover han, så put ham og så vil du sandsynligvis opleve at han efter 25-40 minutter begynder at virre lidt med hovedet, smaske, måske klynke lidt og så kan du evt tage ham op, hjælpe ham med at bøvse og derefter vil han kunne sove videre - eller du kan se om han ikke selv kan klare det. Det er vigtigt at han ligger med hovedet drejet til skiftevis venstre eller højre og hvis han så bøvser, så vil luften og evt. lidt gylp godt kunne komme op. Du kan også elevere hans hovedgærde lidt, ved at lægge et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen eller liften, så han ligger lidt højere med hovedet. Han må ikke sove med hovedpude, men du må godt lejre ham, så han ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen og på den måde kan luften måske bedre finde vej op.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske