Brev:
Søvn og uld
4. november 2012
Alder:
1 mdr.
Søvn og uld
Kære Helen.
Mange tak for en interessant side.
Jeg er alene med min lille søn på snart 4 uger, og der er en del ting, jeg er usikker på.
Han gylper en del, og jeg er derfor begyndt at bruge kortærmede uldbody’er inde under en bomuldsnatdragt, så han ikke ligger og bliver for våd om natten. Men jeg er bange for, om de to lag er for varme for ham. Han sover med sin dyne om sig, stoppet ned langs siden. Der er ca. 20 grader i værelset om aftenen og den falder så til 18 i løbet af natten.
Selv synes jeg faktisk, der er kold i værelset og det er mit problem især om morgenen, hvor jeg har svært ved at sove, fordi jeg fryser. Men det virker ikke til, at han har det koldt.
Hvis jeg har temperaturen på 20-21 hele natten (ved fx at sætte lidt varme på) vil han så få det for varmt?
Skal jeg bruge kortærmede uldbody’er om dagen også, når jeg gør det om natten?
Burde jeg bruge langærmede uld-bodyer om natten og så strømpebukser, så han kun har et lag på?
En anden ting. Han er tit svær at få til at falde til ro om natten efter amning, bøvsning og evt. skiftning, og der kan nogle gange gå 2 til 3 timer med at amme, give ham sut i liften, ae ham eller tage ham op og vugge ham lidt, hvis han skriger. Det er hårdt, når jeg er alene med ham. Er der noget, jeg kan gøre, når han er så lille for at give ham gode sovevaner? Jeg prøver at vænne ham til at om dagen taler vi, hører radio eller jeg har besøg, så han hører stemmer, og om natten er der mørkt og jeg taler ikke med ham. Nogle gange ligger jeg bare og græder ved siden af ham af træthed og usikkerhed, jeg vil så gerne have overskud til ham, og det kan være svært, når jeg er så meget vågen om natten. Jeg har et godt netværk, men ikke nogen som kan komme og tage over om natten.
Jeg har ikke lyst til at have ham i min seng, da jeg er meget bange for, at jeg kan blive så træt, at jeg ligger mig på ham, eller at han får en af mine dyner eller ammepuder over sig.
Håber du kan give et råd både mht. uld og sovning.
Med venlig hilsen
Den enlige mor