Svar: Falde i søvn uden amning?
4. november 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre at I har købt min bog om børn og mad :)
Det er rigtigt at netop i 7 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned til 4 amninger i døgnet og disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at amningerne formiddag og eftermiddag forsvinder.
Og det lyder som om at I er godt på vej. Hos jer, ammes jeres dreng ikke længere om eftermiddagen (dog flere gange under middagssøvnen - hvilket er okay lige nu), så den amning I nu skal arbejde på skal væk, er amningen om formiddagen. Han skal altså nu lære at sove uden at få brystet hver gang han puttes og i første omgang er det lettest at lære ham det om dagen. Det er altid lettere at indføre nye rutiner om dagen, hvor I selv er friske og har overskuddet til det, end det er om aftenen eller natten, hvor I naturligt selv har brug for søvn.
Om formiddagen erstattes amningen ofte med et mellemmåltid i form af frugt. Det er frugtmos og frisk frugt i hånden og stille og roligt udvides med en halv bolle eller lignende, som jeres dreng selv kan sidde og gumle på. Det at han nu kan sidde med noget selv, gør at hans lyst til at gumle, sutte og i det hele taget bruge munden stadig bliver stimuleret inden han skal sove :) samtidig er det vigtigt at nedsætte hans indtag af mælk stille og roligt, så han begynder at spise mere og mere rigtig mad. I 8-9 måneders alderen vil det derfor være passende med 3 amninger i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil to amninger ofte være rigtig fint.
De tre amninger, der ligger i 8-9 måneders alderen vil ofte ligge godt inden middagslur, aften og sen aften. Det vil således være amningen tidlig morgen, der forsvinder næste gang og her kan det nogle gange være nødvendigt at stå op, være aktive og så erstatte med en morgengrød, når det er tid til det. Andre gange kan det være en god idé at arbejde på at afkorte amningen mere og mere, så afhængigheden af brystet bliver mindre.
Det kan være en god idé at amme fra begge bryster sen aften, så han der fyldes ekstra godt op, ligesom det i 8-9 måneders alderen kan være en god idé at indføre en godnatgrød, som en del af putteritualet. Når han så vågner og søger brystet om natten eller tidlig morgen, så får han det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mer igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Det er generelt en rigtig god idé at han, når han ammes inden middagsluren og når han ammes inden putning til natten - får den mælk og nærhed som han har behov for - men samtidig flyttes over, hvor I ønsker han skal sove, lige der, hvor han registrerer at han bliver flyttet, men samtidig er træt nok til at kunne falde i søvn. Det er vigtigt at han ikke puttes sovende, men døsig, så han ikke oplever at falde i søvn et sted og vågne et andet sted. Det vil naturligt gøre ham utryg og gør at han så søger brystet ekstra, - han skal derfor lige nå at følge med i hvor han bliver lagt og være tryg og rolig ved at sove der.
Det handler alt sammen om søvnassociationer, som I kan læse mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske