Svar: Vågner alt for tidligt om morgen
3. november 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
vi kan godt blive enige om at det er alt for tidligt at stå op kl 4 om morgenen, det er umuligt at få en hverdag til at hænge sammen på denne måde og derfor er der nødt til at ske lidt ændringer - og det kan godt lade sig gøre, men det kræver at både I og vuggestuen samarbejder om at få det til at fungere.
Vi har alle sammen en indre rytme, et indre ur, det der også kaldes for den cirkadiske rytme. Den styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Ligesom det hos jer vil være en rigtig god idé at opsætte mørklægningsgardiner i hans værelse, så han ikke vækkes af morgenlyset.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne og det gør også at vi naturligt føler os trætte og parat til at sove på et tidspunkt efter aktivitet.
Mad vi spiser har betydning, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser han, hvornår sover han osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt?
Når jeg ser på den plan du har sendt, så sover jeres dreng en tidlig morgenlur og sover så sin middagslur. Man kan næsten sige at den morgenlur han tager burde være hans nattesøvn i stedet ... I forhold til hans alder, så vil han normalt have brug for to lure dagligt men det fungere ikke og lige nu tænker jeg at han faktisk godt kunne have brug for 3 lure - det virker måske som at gå den forkerte retning, men jeg tænker at det vil være rigtig godt at arbejde på en dagsrytme, der kan fungere på sigt, fordi netop dagens rytme har betydning for hvordan også dagen forløber. Derfor er I nødt til at ændre på dagsrytmen, I er nødt til at skabe en dagsrytme, som han kan trives med - og derefter vil søvnen om natten så kunne ændre sig.
Derfor tænker jeg at han skal have en formiddagslur omkring kl 9. Her må han gerne sove f.eks. 45 minutter og der vil sandsynligvis være mange af de andre børn som også sover på dette tidspunkt. Og så skal han puttes til middagslur omkring kl 12.30-13 og have lov til at sove en længere lur der.
Når ma skal ændre på en rytme, så gøres dette normalt bedst ved at flytte tiderne i løbet af dagen med få skridt af gangen. Hos jer, lyder det som om at han lige nu er så træt i løbet af formiddagen, at han uden større problemer vil kunne sove en formiddagslur og middagsluren kan så ligge lidt senere - hvilket igen vil påvirke hans puttetidspunkt om aftenen og dermed vil rytmen flytte sig.
Det er altså ikke nok at putte ham senere om natten, I er nødt til at flytte på hele dagens rytme. Og som jeg allerede har nævnt, så spiller aktiviteter, indtag af mad osv. også ind på det indre ur og derfor skal I også være opmærksomme på at hans havregrød kl 05.30 skal flyttes til senere, så han ikke vågner, fordi han er sulten. Det vil på samme måde være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød inden putning, så han mættes til natten og også af den grund ikke vågner, fordi han er sulten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Nat 04: Vågner lige nu og I står op og han forsøges så at blive puttet igen til morgenlur gerne kl 0.5.30 og dagen starter så kl 7. Han kan tilbydes lidt vand og maden gives senere og senere, - gerne flyttet med 15 minutter og du må også gerne give ham mindre og mindre, så han ikke lærer at fylde sig med mad så tidligt (altså med mindre du synes det er godt med den tidlige morgenmad)
Morgen 7: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos - hvad de nu serverer i vuggestuen. Det kan også være at han får formiddagsmåltid efter luren.
Puttes til formiddagslur kl ca 9 og sover her ca 45 minutter
Frokost 11-11.30: Rugbrød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, - kan få varm middagsmad eller kold frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl 12.30 og sover her gerne et par timer eller hvad han nu viser behov for.
Eftermiddag 15: Yoghurt, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Sen eftermiddag / før aften: Tilbydes lidt grønt imens maden gøres klar
Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasts, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Godnatgrød og puttes til natten med flaske (som stille og roligt trappes ud) ca kl 19.30-20
Som du kan se af denne plan, så foreslår jeg altså at I sammen med vuggestuen arbejder på at jeres dreng får en formiddagslur og en middagslur. Disse to lure vil være gode for ham fremover (de næste par måneder) og denne rytme vil hjælpe til at hans rytme om natten også ændres. Han vil skulle sove lidt senere middagslur og vil også skulle puttes lidt senere til natten - og på den måde vil hele rytmen forskubbe sig og hjælpe jer :) Det kan godt tage tid og det er afhængigt af at der ikke sker ændringer, at han ikke bliver syg eller andet ... men det kan lade sig gøre.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske