Brev:
Vågner alt for tidligt om morgen
3. november 2012
Alder:
13 mdr.
Vågner alt for tidligt om morgen
Hej Helen.
Du har hjulpet mig meget før, så nu håber jeg at du endnu en gang har en løsning på min udfordring.
Jeg har to drenge som er pseudotvillinger - knap 27 mdr og knap 13 mdr.
Den mindste giver os virkelig nogle store udfordringer med hans søvn. Problemet er, at han vågner meget tidligt om morgen og har gjort det i omkring 5 måneder nu. Lige pt pga vintertid og indstillingen af uret, vågner han mellem 03.45 og 04.15. Jeg ved selvfølgelig godt at der er en tilvænningsperiode pga vintertiden men før det vågnede han omkring 04.30.
Det er ikke så meget det at han våner så tidligt, det der bare ikke hænger sammen er at han selv slet ikke er klar på at stå op på det tidspunkt. Han er ked af det, græder meget og gnider sig rigtig meget i øjnene. Generelt bare utilfreds.
Vi har prøvet alt føler vi:
* Vi har prøvet at skifte ble hvis det generede ham
* Vi sidder derinde i værelset for at han finder ro - nogle gange op til 45 min ( ikke særlig sjovt kl 4 om natten)
* Vi har prøvet at sidde med ham for at han finder ro.
* Vi har prøvet at tage ham med ind til os, men uden held.
Der er også mange grunde til at det bare ikke fungerer for vores familie:
* Den store dreng vågner pga uroen og er slet heller ikke klar på at komme op så tidligt.
*Den lille er træt allerede igen omkring kl seks, hvor vi er begyndt at putte ham, for at hans dag i vuggestuen ikke bliver dårlig.
*Jeg er meget ked af det og frustreret om morgen for han går rundt og pylrer hele tiden fordi han er træt, hvilket gør jeg ikke rigtig har tid sammen med min store dreng. Jeg har ca 3 gange om ugen lange arbejdsdage, så den tid jeg har med dem er om morgenen, for de sover når jeg kommer hjem. Men det er oftest bare skrig, skrål og uro der kendetegner vores morgener. Igen, fordi den lille skaber så meget uro pga træthed.
Vi kan heller ikke pga hans alder begynde at give ham flaske om morgen for han skal jo netop vænnes af med den.
Så jeg er nærmest snart ved at blive helt stresset over, at prøve at finde en løsning så vi bare kan hygge os lidt mere herhjemme og ikke mindst - at vi får en glad og udhvilet dreng.
Du får lige hans nuværede dagsrytme:
04.00: Står op.
05.30: Havregrød
06.00: Puttes i barnevogn
07.15: Vækkes for at blive gjort klar til vuggestue( Men så er der bare lang tid til hans næste lur ca 11.30). De siger også i vuggestuen at han til tider sidder nærmest og sover henover frokosten)
Vi har også prøvet at strække den så han kan blive puttet i vuggestuen kl 08.00 - 09.00, men han falder i søvn når han bliver pakket i flyverdragten eller falder i søvn i bilen.
09.00: Frugt m.m
11.00: Frokost ( madordning i vuggestuen, så blandet)
11.30: Middagslur
13.30/14.00: Står op
14.00: Frugt osv
15.30: Lidt yoghurt el.lign
17.30: Aftensmad
19.00: 180 ml MME og puttes til natten.
Vi har også prøvet at putte senere, men kan ikke holde ham vågen.
Så jeg håber du kan give mig et eller andet, for efter så mange måneder er vi ved at gå op i limningen og det er rigtig hårdt med sål lidt søvn. For vi har bare heller ingen tid sammen min mand og jeg hvis vi går i seng kl 20.00 om aften.
Hilsen Mette