Svar: Urolig aftensøvn
2. november 2012
Alder:
15 mdr.
Kære Karlas mor og far
Tak for jeres brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Karla har en alder nu, hvor hun begynder at få lidt bevidsthed om at I er der, selvom hun ikke kan se jer - hun ligger aldersmæssigt lige på grænsen, ofte begynder børn at få denne bevidsthed omkring 16 måneders alderen. Og det betyder at hun lige nu godt kan søge jer lidt ekstra, for at være sikker på at I ikke forsvinder - og af den grund godt kan have ekstra stort behov for at holde i hånden, når hun skal sove.
Samtidig betyder det dog også at I jo godt kan arbejde lidt på at hun lærer at sove uden at I behøver være der hele tiden - netop fordi hun begynder at forstå at I er i stuen, når hun er på værelset og at hun kan kalde på jer, hvis hun har brug for jer.
Og jeg tænker i den forbindelse at hun vil have rigtig meget glæde af at få noget andet at holde i - i stedet for mors hånd. Derfor vil jeg foreslå at I, når I putter hende, nu introducerer en puttebamse. De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, når de begynder at tage en bamse til sig og fordelen er at hun på sigt selv vil kunne styre behovet for den. Hun kan selv bestemme om hun vil holde den, nusse næse, kramme eller hvad hun har brug for - hun kan ikke styre din hånd og dig, men bamsen kan være der hele tiden, når hun har brug for den. Og den kan følge hende, uanset om hun skal sove hjemme, sove hos bedsteforældre, i vuggestue, dagpleje eller hvor hun nu sover - og uanset om det er far eller mor der putter.
Jeg vil også foreslå jer at I begynder at læse en godnathistorie. Hun skal ligge i sin seng, lytte til det I læser og fordelen ved dette er at I jo er nødt til at have jeres hænder, for at kunne bladre side. Hun er derfor nødt til at slippe mors hånd, så mor kan bladre og det kan være lettere at acceptere at slippe hånden, når det skyldes bogen, end at slippe hånden, fordi man ikke vil holde i hånd ... Og samtidig med at I så forsøger at lære hende at sove uden mors hånd, så skal bamsen ind i stedet "du kan holde bamse her, mor skal lige have sin hånd og skifte side" eller lignende og på den måde får I hende stille og roligt væk fra den vane :)
Og ja, flasken med vælling skal stille og roligt væk. Trap den ud, så hun får mindre og mindre og erstat til sidst med en kop lun mælk og senere bare en kop vand. Det er generelt en god idé at hun får mælk først - f.eks. sammen med en godnatgrød eller en banan - og så får børstet tænder bagefter og derefter puttes. Det er ikke godt for hendes tænder at få mælk lige inden hun sover.
Med hensyn til hendes opvågninger i løbet af aftenen, så kan det nogle gange hjælpe at indføre et aftenbad og først derefter putte hende - men det lyder hos jer, som om at hun er rigtig træt om aftenen og at hun har brug for at blive puttet tidligt. Så det skal hun naturligvis have lov til.
Det kan også handle om at hun jo er afhængig af mors hånd og ekstra nærhed lige nu, netop fordi der udviklingsmæssigt sker så meget - og her er det som sagt vigtigt at forsøge at erstatte med f.eks. en bamse, der på sigt kan fungerer som substitut for jer.
Det kan handle om behov for lidt ekstra mad eller drikke, som I også er opmærksomme på og nogle gange kan det være en idé at give barnet en drypfri kop med vand i sengen, som hun så selv kan tage lidt af, hvis hun vågner og netop er tørstig. Vælling er som udgangspunkt det samme som en tynd grød og burde ikke påvirke søvnen negativt - men en afhængighed af flaske kan påvirke søvnen og være en uhensigtsmæssig søvnassciation.
Og så kan det naturligvis også spille ind, hvis hun er ved at få kindtænder, er forkølet, har ondt i ørerne eller lignende. Eller hvis der sker ændringer i jeres eller hendes hverdag i øjeblikket - indkøring i institution, flytning, stemningen hjemme osv. Det hele kan påvirke, give ekstra drømme aktivitet og dermed ekstra uro under søvn og også gråd under søvn.
Det er godt at holde fast i at hun så vidt muligt falder i søvn i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Hvis hun så vågner og søger jer sen aften eller i løbet af natten, så kan I i første omgang forsøge at få hende videre i søvnen i egen seng. Hvis hun tydeligvis ikke kan dette og har brug for jeres tryghed og brug for at mærke jer, så kan I tage hende ind til jer - men når hun så sover godt igen og I synes at pladsen er ved at være for trang, så flyt hende tilbage til hendes egen seng igen. Det kan ofte have den effekt at hun oplever både at falde i søvn i sin egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen. Hun erindrer ikke at hun har været omkring jer om natten og på sigt kan det derfor gøre det lettere at få hende til at sove hele natten igennem i egen seng :)
Om det er bedst at far eller mor er på banen om aftenen eller om I skal skiftes er der ingen faste regler om, - her er I nødt til at forsøge jer frem og se, hvad der kan fungere bedst hos jer :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske