Brev:
Urolig aftensøvn
2. november 2012
Alder:
15 mdr.
Urolig aftensøvn
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål til dig ang. vores datter Karla på 15 mdr. og hendes søvn. Hun har meget svært ved at sove i sin egen seng og ender alle aftener med at komme ind til os i dobbeltsengen, oftest ved 23 tiden. Når hun kommer ind til os, sover hun stadig uroligt og sætter sig op mange gange og hun sover kun med sin hånd i min.
Hun bliver puttet ved halv syv-syv tiden og er helt putteklar på dette tidspunkt. Hun får en flaske med 100 ml vælling siddende på vores skød sammen med en sang, puttes herefter med sin sut og falder oftest direkte i søvn, uden vi skal sidde ved hende (specielt når far putter). Hun vågner mange gange i løbet af aftenen - oftest fra 20tiden og tiltagende som aftenen skrider frem. Hun har brug for sin sut og ikke mindst, vil hun gerne have ens hånd at holde fast i og hvis først man giver den, ”slipper man ikke derfra” igen. Hun får ikke tilstrækkelig med tryghed, ved at vi siger shh, giver sutten, holder hånd på hoften og vugger lidt eller andre teknikker. Kun hånd i hendes hånd dur. Og JEG kan først slippe hendes hånd, når hun sover helt, men så vågner hun jo snart igen og savner den varme hånd at holde fast i, hvilket ikke er holdbart.
Når min mand putter hende, får han hende til at sove markant hurtigere, end når jeg putter og hun søger ikke hans hånd i lige så høj grad som min, når hun vågner i løbet af aftenen. Han kan give hende sut og gå igen snart efter, hvorimod hun bliver ved med at kalde på mig og være ked. Når hun vågner om aftenen, er det med en kaldende klynken og det virker ikke til, at hun har mareridt. Hun tilbydes vand, når hun virker til at have brug for det, men det kan ikke udelukkende være pga. tørst hun vågner.
Vi har overvejet, om de hyppige opvågninger kan have grobund i hendes spisevaner. Karla spiser godt i løbet af dagen og tager også en god portion aftensmad, så sammen med vælling tror jeg ikke, det er sult der plager hende om aftenen. Vi vil gerne trappe hende helt ud af vællingen, men kan vi være sikre på at hun er mæt kun på aftensmaden? Jeg synes ikke, der er tid til en godnat-grød også, da vi spiser halv seks og hun puttes som sagt en times tid efter. Er det bedst helt at tage vællingen væk på én gang og blot give sang på skød hvorefter i sin seng eller skal vi trappe ned /erstatte med vand i flaske/kop? Hun vil bestemt reagere med gråd og ikke kunne forstå, at hun skal sove, da vællingen jo er blevet en del af hendes putteritual, men kan vællingen gøre mere skidt end godt i sovesammenhæng?
Vi er klar til at tage nogle hårde nætter, for er godt klar over, at den negative spiral skal brydes, men hvorledes gør vi det bedst? Skal vi gå ind til hende, når hun kalder, give hende sutten, sige shhh shhh og undgå fysisk kontakt? Hun bliver ked, når vi går, men skal vi vente max tre minutter, selv om hun er ked og så håbe på, at hun til sidst forstår, at hun skal falde til ro på egen hånd?
Det har været min mand, som har været primus motor ift. at putte og gå ind til hende om aftenen netop fordi, det er dét der har virket bedst, men måske betyder det også, at hun har sværere ved at give slip når jeg går ind til hende? Vi overvejer, om jeg i stedet skal være primus motor et stykke tid så Karla lærer, at hun også skal sove når hendes mor er i nærheden, eller hvad tænker du?
Jeg håber du vil dele dine tanker med os.
Venlig hilsen
Karlas mor og far