Svar: Aftensmad 27 måneder
2. november 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at jeres dreng får mange små måltider dagen igennem, sådan at når han ikke spiser så meget til et måltid, så spiser han måske lidt mere til det næste. Det er derfor vigtigt at han får 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften - og også får 2-3 mellemmåltider i løbet af dagen.
Derudover er det vigtigt at I ikke giver ham for mange usunde snacks, der fylder godt i maven og som hæver hans blodsukker og fjerner appetitten og lysten til den sundere og mere næringsrige mad. Pas derfor på med riskiks, mariekiks eller lignende, pas på med tørret frugt - giv frisk frugt i stedet og vær i det hele taget opmærksom på at tilbyde ham sund mad.
Om eftermiddagen, når I kommer hjem fra vuggestue vil han f.eks. godt kunne få en råkostsalat. Du kan rive gulerod, æbler, spidskål og komme lidt appelsinstykker, ananasstykker eller lignende på. Hvis han har spist dette om eftermiddagen, så behøver du ikke være så bekymret hvis han om aftenen kun spiser frikadellerne og pastaen.
Vær opmærksom på hans indtag af drikkevarer i løbet af dagen. Han bør ikke drikke mere end ½ liter mælk dagligt - alt incl. Han bør som hovedregel drikke vand og han bør ikke tilbydes saft, sodavand, cacaomælk eller lignende.
Lad ham være med til at lave mad, dække bord og i det hele taget deltage i forberedelserne til aftensmaden. Det er vigtigt at I spiser sammen og det er vigtigt at måltidet er noget I prioriterer. Det skal være hyggeligt. Samtidig stimulerer duften af maden der tilberedes enzymer, der giver appetit og lyst til at spise.
Sørg for at der altid er mindst en ting på tallerkenen, som han godt kan lide. Så er der noget at gå igang med at spise og det er godt at han får denne fornemmelse - når vi sætter os til bordet, så spiser vi :)
Giv ham en tallerken opdelt i rum og undgå gryderetter og sammenkogte retter. Jo mere adskilt maden kan serveres, jo lettere vil han kunne overskue sin tallerken og hans indtag af mad vil øges.
Giv ham lidt sovs, dressing eller lignende. Mange børn kan rigtig godt lide at "dyppe" deres mad, så nogle gange spiser barnet mere, hvis der er mulighed for at dyppe og derefter spise :)
Og ja - han må gerne stadig få aftengrød, så han ikke går sulten i seng og så I alle har en chance for at sove godt. Det er dog vigtigt at den bliver serveret adskilt fra aftensmaden og det kan være en rigtig god idé at lægge aftenbad ind imellem. Det vil sige at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, herefter kan han komme i bad og aftengrøden kan så serveres kl 19.30.
Alternativet til en aftengrød kan også være en grovbolle, en banan og nogle gange lidt rester fra aftensmaden :) Men det er værd at prioritere at han får lidt at spise inden han skal sove.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske