Svar: Skal man vække baby?
1. november 2012
Alder:
3 mdr.
Kære førstegangs mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover. Et lille barn falder i søvn og sover, når det er træt og det vågner, når de ikke har brug for at sove mere - og dette skal vi som udgangspunkt ikke pille ved.
Når det er sagt, så er der dog aldrig regler uden undtagelse og der er f.eks. en undtagelse, når de handler om spædbørn. Det kan være nødvendigt at vække de mindste børn simpelthen for at sikre dem mad. Børn kan godt sove, fordi de bliver sløve og vi skal som forældre sikre dem mælk, væske, næring. Derfor skal vi sikre at spædbørn får mad mindst 6 gange i døgnet og ikke springer deres måltider over - og derfor er vi nogle gange nødt til at vække disse børn, for at få dem til at spise.
I 3-6 måneders alderen må børn godt sove og det er helt okay at din datter f.eks. sover 5 timer i træk uden at få mælk. Men det vil naturligt også betyde, at hun så vil die lidt hyppigere på andre tidspunkter af døgnet og her må man være fleksibel og tilbyde hende brystet, når hun beder om det.
Nogle gange kan det i denne alder, være en idé at lægge barnet til sen aften inden man selv går i seng. Det kan netop gøre at man får barnet ind i en rytme, hvor hun sover sit længste søvnstræk mellem midnat og næste morgen tidlig, hvilket for de fleste forældre vil være rigtig dejligt. Hun behøver ofte ikke blive vækket, men kan spise mere eller mindre i søvne - lægges hun til brystet, vil hun ofte tage fra. Det er altså noget man kan forsøge og mange har held med at det lykkes - men for andre fungerer det ikke og så må barnet sove sit længste søvnstræk om aftenen og ikke om natten.
Du skriver at din datter får sidste aftenmåltid ved 17-18 tiden og derefter kommer i bad og så puttes hun kl 19-20. Jeg tænker at det vil være oplagt at hun også ammes inden hun puttes - altså kl ca 19.30. Det vil være helt naturligt at hun får mælk som en del af sit putteritual her og hun vil have brug for mælk både før og efter badet, fordi hun bruger rigtig meget energi (og dermed forbrænder en del af mælken) netop på at være i bad. Så at amme hende både før og efter badet vil være rigtig godt.
Og så vil det være rigtig fint at hun også ammes sen aften inden du selv går i seng, så hun fyldes lidt ekstra op til natten. Hvis du vælger at amme hende kl 19.30, så er det naturligvis fint at lade hende sove derefter og så vil hun måske vågne og søge brystet igen omkring midnat. Hvis du vælger ikke at amme hende kl 19.30 og kun har ammet hende mellem kl 17-18, så synes jeg bestemt at du skal amme hende inden du selv går i seng omkring kl 22 - hun bør med den alder hun har ikke sove et længere søvnstræk end dette, - det er vigtigt at hun får mælk nok over hele døgnet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske