Brev:
Skal man vække baby?
1. november 2012
Alder:
3 mdr.
Skal man vække baby?
Kære Helen,
Tak for din skønne brevkasse.
Jeg er i tvivl om man skal vække barnet, når man selv går i seng ved 21-22-tiden eller lade det sove og selv styre sin rytme??
Min datter er 3 måneder og overordnet går det rigtig godt. Hun er begyndt at have lidt rytme, som er følgende:
vågner omkring kl 7, ammes, står op får tøj på, ligger i sin lift og følger på mens jeg bader + får tøj på
kl. 8.30 - 9: powernap ca 30 min, ammes derefter og leger lidt,
mellem kl 10.-11 lægges til middagslur, sover 2-3 timer, derefter ammes og leger
om eftermiddagen, variabelt hvornår lur, men som regel 1,5 - 2 timer efter sidste lur, sover her maks 1 time, vågner mellem 16-18 tiden
mellem 17-18 ammes, masseres og bades som aften-ritual,
puttes ved 19-20 tiden til natten.
Og her opstår min tvivl så. Hun har som regel fået sit sidste aften måltid ved 17-18-tiden, nogle gange vågner hun ved 21-22-tiden så jeg kan give hende et nyt måltid, men ofte springer hun helt det sene måltid over, og vågner først omkring midnat. Så her ammes hun og vågner igen derefter hver 2.-3. time, så jeg ammer minimum 2 gange om natten ved midnat-1-tiden og 3-4 tiden og igen tidlig morgen 6-7-tiden.
Synes det er trættende at amme 2-3 gange om natten, og da jeg ved at hun kan sove op til 5 timer om aftenen, overvejer jeg om det er bedre at vække hende når jeg går i seng kl 22, så hun bliver tanket op og derfor måske kun vågner midt nat 3-4-tiden, så hun kun skal ammes een gang og altså ikke vækker mig to gange om natten fra min dybe søvn.
Jeg har forsøgt at vække hende et par gange kl 22, men det har ikke rigtig virket efter hensigten, da hun kun spiser lidt og vågner stadig 2 gange om natten. Samtigdig virker det lidt "naturstridigt" på mig at vække et lykkeligt sovende barn, så jeg gør det ikke mere. Men det betyder jo altså at hun ofte tager det lange stræk tidligt på aftenen, springer et måltid over, og vågner naturligvis sulten 2 gange om natten. Hver amning tager ca 20-40 minutter både dag og nat.
Hvad synes du? Bør jeg vække hende så hun får så meget som muligt om aftenen eller skal jeg lade hende fortsat selv styre det?
Mange hilsner
førstegangs mor