Svar: Putteritual
1. november 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Et putteritual vil med den alder jeres datter har, ofte bestå af at barnet får mælk, bliver skiftet, evt. kommer i nattøj, bliver svøbt, får mælk igen og derefter puttes med bestemte kærtegn, beroligende ord, klud eller lignende.
Og ja - hovedtrækkende i putteritualet vil og bør være det samme dag og aften. Jo mere genkendelighed der er, jo tryggere er det for barnet og jo lettere vil barnet kunne finde ro og overgive sig til søvnen. Jo mere vil barnet naturligt også mærke og fornemme, hvad der skal ske og dermed slappe af.
Men naturligvis vil der være nogle småjusteringer - om dagen skifter du jeres datter og svøber hende, om aftenen skifter du hende også, men putter hende i en natdragt og det gør du ikke om dagen, og så bliver hun svøbt, kærtegnet osv. på samme måde dag og aften. Om aftenen får hun måske et bad, du frotterer hende godt med håndklædet, masserer hende lidt, du synger måske en godnatsang osv. og det gør du ikke om dagen - men stadig får hun mælk, bliver skiftet, svøbt, puttet med kærtegn osv. på samme måde dag og aften. Så hovedtrækkende i putteritualet er altså de samme, men der er også lidt forskel på om det er dag eller aften og der kan også være lidt forskel fra dag til dag.
Sutten er beroligende og rigtig mange børn har brug for sutten, når de puttes og skal falde til ro og overgive sig til søvnen. Og du må også godt give din datter sutten et par gange under søvnen. Det du skal være opmærksom på er at du ikke per automatik kommer til at give hende den, hver gang hun vågner.
I stedet for hver gang at give hende sutten i munden, så skal du prøve om ikke du med dine kærtegn kan hjælpe hende videre i søvnen. Hun skal evt. have hjælp til at skifte stilling, have dynen puttet lidt om sig igen, du kan holde hende lidt i hånden, kærtegne hendes hår, kærtegne det man kalder for det tredje øje i panden osv. og hun skal på den måde lulles videre i søvnen - uden at hun automatisk får sutten i munden hver gang.
Hun er dog stadig en meget lille pige, og det er helt naturligt at hun har brug for hjælp til at komme videre i søvnen og hvis sutten lige nu hjælper, så er det fint at du giver hende den. Det er også vigtigt at hun får søvn nok og sover lange nok lure og det er bedre at sikre hende en længere lur ved at tilbyde sutten, end ikke give hende sutten og hun så vågner og ikke får sovet nok ...:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske