Svar: Kræsen eller hvad?
1. november 2012
Alder:
21 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig mange ting som spiller ind i forhold til kræsenhed, eller når børn spiser selektivt og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
For det første er det rigtig vigtigt at det er hyggeligt at spise. Det skal forbindes med noget rart, det skal være dejligt at sidde ved bordet. Det betyder blandt andet at jeres dreng skal have madro - I skal ikke sidde og drøfte, hen over hovedet på ham, hvordan han spiser, hvad han spiser eller hvad næste skridt nu skal være, for at få ham til at spise ...
Det er også vigtigt at I sørger for at der altid er mindst en ting på tallerkenen, som han godt kan lide. Det kan være pasta, det kan være ris, det kan være et stykke rugbrød. Og så skal I lade ham gå igang med at spise og spise det som han er glad for og tryg ved. Det har stor betydning, at han lærer, at når I sætter jer til bordet og det er spisetid, så går man igang med at spise - i stedet for at starte med at afvise maden, fordi der ikke er noget han kan lide.
Prøv at undgå sammenkogte retter, men server maden adskilt, så han selv kan vælge, hvad han vil spise - og lad det være helt okay, at han nogle dage måske slet ikke rører kødet, andre dage ikke rører grøntsagerne. Det vigtigste lige nu er at han forbinder det at spise med noget rart.
Giv ham mad fra alle fødevaregrupper - hele dagen igennem. Det er godt, hvis han får kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, mælkeprodukter osv. flere gange dagligt, så hvis han f.eks. ikke spiser så meget grøntsag til aften, så gør det ikke noget, fordi han har fået lidt til frokost eller som "før aftens måltid".
Hold mængden af søde drikke og fødevarer nede, da sukker tager pladsen op for den gode næringsrige mad. Og vær meget opmærksom på hvad slags mellemmåltider I serverer for ham. Hvis det generelt er svært at få ham til at spise grøntsager så kan I prøve med lidt råkost om eftermiddagen - f.eks. fint revet gulerod, fint revet spidskål, blandet med fint revet æble og måske lidt appelsinstykker. I kan også lave nogle grøntsagssmoothies, hvor I blander grøntsager og frugt - "drik dine grøntsager". Det der er vigtigt her er, at han ikke går og nipper til det, men får et glas "grøntsager" som et mellemmåltid.
Og så er det vigtigt at du giver ham små hyppige måltider. for hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok noget til det næste ... Og det er også med til at forhindre, at han står foran køleskabet hele tiden. Han skal have mange små måltider dagen igennem og det er rigtig vigtigt at du lytter til ham, når han signalerer at være sulten - ligesom det er vigtigt at du her så giver ham noget der er sundt og godt. Pas f.eks. på med lige at stikke ham en riskiks eller give ham en skål tørret frugt, det er vigtigt at du giver ham mad, som mætter over længere tid.
Et forslag til en dagsplan kan se således ud:
Morgen: Havregrød eller havregryn med mælk, letmælk af kop.
Formiddag: 1 fiberrig bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugrød, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, - det kan være kold frokost eller det kan være varm middagsmad. Server maden adskilt, vand af kop.
Eftermiddag: En portion yoghurt, evt med rugbrødsdrys, mysli eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Før aftensmad: Evt lidt grøntsager skåret i mundrette stykker eller måske lidt råkostsalat, vand af kop.
Aften: Udgangspunktet er den mad I andre spiser og sørg altid for at der er mindst en ting han godt kan lide og som han kan gå igang med at spise. Letmælk af kop.
Inden sengetid: Tilbydes evt. en godnatgrød som del af putteritualet, så I sikrer at han ikke går sulten i seng.
Som du kan se er der rigtig mange måltider dagen igennem her og det er vigtigt at han tilbydes mad hyppigt.
vær også opmærksomme på at han sidst på dagen ofte er rigtig træt. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham lige nu og han bruger rigtig mange ressourcer på bare at være. Det kræver rigtig meget af ham at være i vuggestue om dagen og når I kommer til aften så er han dødhamrende træt.
Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at hjælpe ham med at spise, du må gerne hjælpe ham med gaflen eller med en ske, ligesom det ofte også kan hjælpe at han får lov til at spise lidt fra din tallerken eller måske får lov til at sidde på skødet hos dig om aftenen, når I skal spise. Det at I er adskilt i løbet af dagen, gør hans behov for at have dig tæt på rigtig stort og netop om aftenen kan det at være tæt og så nogle gange hjælpe lidt på appetitten ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske