Brev:
Kræsen eller hvad?
1. november 2012
Alder:
21 mdr.
Kræsen eller hvad?
Hej Helen
Jeg har før skrevet til dig om søvn, vi er ikke kommet så langt med det, men det ser ud til at det går fremad :)
Nu vil jeg høre dig om en anden ting. Han er nu 21 måneder, og vi kan ikke få ham til at spise forskellige mad. Enten smager han på maden, også gider han ikke spise mere.. eller også vil han slet ikke smage, fordi han ikke kender det.
Han vil gerne spise pasta, ris og suppe, men ligesåsnart, der kommer kødsovs eller andet sovs på, gider han ikke spise det.. Han vil f.eks. heller ikke spise lasagne eller kartofler. Så vi har lidt svært ved at finde noget mad til ham. Det ender med at han ikke gider at spise noget til aftensmaden, og er sulten stadig selvfølgelig. Også får han noget rugbrødsmad i hånden, og det vil han gerne have. Hvis vi tilbyder ham det vi fik til aftensmaden, gider han ikke spise, så han spiser ikke særlig varieret. Han er heller ikke glad for grøntsager, om det er majs, ærter, gulerødder, det gider han heller ikke.. Og han går hen til køleskabet konstant. Det er ligesom en vane for ham nu. Lige så snart han keder sig lidt er han ved køleskabet, og vil have noget derfra. Den ene gang siger vi nej, og så protesterer han og græder, også glemmer han det, men efter et kvarter er han der igen.
Først tænkte vi, det at han ikke vil spise særlig meget til aftensmad måske skyldes at han ikke er sulten nok.. så vi har prøvet at holde ham væk fra køleskabet, så han slet ikke fik noget når han kom fra vuggestuen, men det hjælper heller ikke. Hvis det er noget han ikke spiser så gør han det alligevel ikke.
Så mit spørgsmål er, er det normalt at han er så kræsen, og kan vi gøre noget for at få ham til at spise andet. Eller burde vi bare lade ham være i fred og lade ham spise det han kan lide?
Jeg synes ikke at han var så kræsen før, han spiste altid meget godt. Og det ser også ud til at han ikke spiser så godt altid i vuggestuen mere som han gjorde før. Men det er nu også stået på i snart 2 måneder.
Håber du har nogen gode råd til mig.
Hilsen
mor