Svar: Sparker dynen af - 6 mdr.
1. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lunas mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter er mere motorisk urolig, når hun sover om natten, end hun er om dagen og jeg tænker derfor at hun nok har brug for at kunne bruge sig selv motorisk om natten. Det lyder derfor som om at voksiposen ikke fungerer om natten, selvom den gør det om dagen.
Og det er helt okay. Rigtig mange børn vil netop i 6 måneders alderen have brug for at kunne skifte stilling om natten. De har brug for at kunne trille om på siden, de har brug for at kunne bruge deres arme, sparke til dynen osv. Og hun må godt bevæge sig. I skal være opmærksomme på at hun dog stadig har mange "ufrivillige" bevægelser og derfor får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og derfor er det helt naturligt at hun om natten har brug for at I hjælper hende med stillingsskift. At I hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen, komme om på den anden side og få dynen på sig.
Det lyder for mig som om at I lige nu skal forsøge med dyne eller tæppe om natten, så hun bedre kan bevæge sig. Derudover kan I prøve med lidt undertøj eller nattøj i uld. Det har den fordel, at det holder hende varm, når hun sparker dynen af og samtidig får hun det ikke for varmt, selvom dynen er på. Uld hjælper hende med at regulere sin temperatur, så hun hverken får det for varmt eller koldt ...
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske