Svar: Hvornår bliver der forskel på nat og dag?
31. oktober 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Signe
Hvor er det dejligt at det går så godt med jeres lille pige og at amningen forløber så fint denne gang - dejligt at du føler, at der er mere ro på med nummer tre :)
Vores døgn er opdelt i lyse og i mørke timer og vi er sådan indrettet, at vi så vidt muligt er vågne, når det er lyst og sover når det er mørkt. Det er vores indre ur, der styrer dette, det der også hedder vores cirkadiske rytme.
Det indre ur kører upåklageligt hos voksne, men hos små børn skal det fin-tunes lidt og derfor er det vigtigt. Du er nødt til at lære din datter at der netop er forskel på nat og dag - og det kommer stiller og roligt hen af vejen. Det bedste du kan gøre lige nu er at forsøge at skabe aktivitet med og omkring hende i løbet af dagen, så hun så vidt muligt er vågen, når det er lyst (selvom hun naturligvis også skal sove) og at du om natten, forsøger at holde aktiviteterne på så lavt et niveau som muligt.
Det vil f.eks. være rigtig godt at du ikke tænder lys om natten, at du ikke skifter hende, med mindre hun har afføring og hvis du f.eks. kan nøjes med at tage hende over til dig og så ligge ned og amme hende om natten, vil det være rigtig godt. Naturen gør sit ved at "sænke" lyset om aftenen og rent instinktivt går verden i et andet gear ud på aftenen. Det er det gearskifte, din datter skal lære at kende og tage ind i sin krop. Og det skal du hjælpe hende med, ved at stimulere hende om dagen og stimulere mindst muligt om natten.
Derfor skal du heller ikke pludre eller snakke med hende om natten, I skal ikke tumle, lege osv. om natten - alle aktiviteter af den slags, skal foregå om dagen :) Så på den måde hjælper du hende stille og roligt til at kende forskel på dag og nat.
Når hun bliver omkring 8 uger, vil det være rigtig fint at arbejde på lidt faste rutiner omkring putning. Det vil være meget af det du allerede gør - ammer hende, skifter hende, evt ammer hende igen og derefter putter hende. Og du kan begynde at bruge lidt bestemte kærtegn, måden du putter hende på, måske i en voksipose eller lignende, det vil ofte hjælpe barnet med lidt rutiner i 2 måneders alderen.
Når hun bliver 3-4 måneder vil du kunne begynde at arbejde på lidt mere fast rytme, f.eks. arbejde på at hun sover 3 lure dagligt og stille og roligt kommer der mere styr på dagene - og dermed ofte også på nætterne :)
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du netop læse, hvad du kan forvente i forskellige aldre :)
Rigtig god weekend til jer alle fem!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske