Svar: 14½måned. Mor må ikke gå og se til virker ikke
3. september 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Lotte
Malte er nået til en alder, hvor han er meget bevidst om at I sidder hos ham og hvor han nu forventer 'underholdning'. Det er derfor vigtigt at I forsøger at finde ud af, hvad det drejer sig om, når han græder, når I går.
Spørgsmålet er jo om han græder fordi han føler sig forladt eller om han græder fordi han savner jeres underholdning.
Som du beskriver det, så er det bedste I kan gøre at bruge 'se-til' metoden. Jeg ved godt du skriver at denne er forsøgt og at det ikke virker. Men jeg vil nu alligevel foreslå jer at I putter ham, at du sidder hos ham lidt og kræver han underholdning, så er du nødt til at gøre tegn til at gå ud. Naturligvis komme tilbage igen, han skal ikke græde ulykkeligt i flere minutter, men vurder hvad gråden handler om.
Derudover så kunne det måske være en rigtig god idé at det er far som putter. Hvis det altid har været mor, så vil han sikkert protestere højlydt. Hvorvidt du så skal tage over, må I vurdere i den enkelte situation. Ellers kan far sidde hos ham lidt og bliver far nødt til at gå ud, så må I vurdere, hvem af jer der skal vende tilbage til ham.
En tredie ting er middagsluren. Det kan for nogle børn (bestemt ikke alle) godt være en alder, hvor barnet kan nøjes med en enkelt lur i løbet af dagen. Det vil sige at I kunne prøve at trække tiden lidt og så lade ham sove en lang middagslur i stedet for to mindre. Det kan være et forsøg værd.
Du skriver at han er meget træt kl 20, måske er han overtræt? eller også bare mere bevidst. Ved at ændre på hans døgnrytme kan det nogle gange hjælpe, men I må vurdere hvad der passer til jeres familie.
Kan I evt. sidde i rummet uden at holde i hånd, men bare være tilstede. Ingen pludren og snak, bare 'nu skal du lægge dig ned og sove'.
I det store hel så handler det om fleksibilitet. Om at I skal være der for ham, når det er nødvendigt, men om at han også skal lære at falde til ro, når han er træt. Det er en proces, som tager lidt tid og kræver stor omsorg og tålmodighed.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske