Svar: Vågner til forskellig tid om morgenen
31. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev :)
Lige nu er I nødt til at være fleksible omkring Victors søvn. Hans alder, udviklingen han går igennem, start i vuggestuen osv. vil naturligt påvirke hans søvn. Nogle dage vil han sove længere lure, andre dage kortere lure, nogle aftener vil han være rigtig træt og kan puttes tidligere, andre aftener, vil han måske skulle puttes lidt senere.
Fleksibilitet er altså til en vis grad nødvendigt lige nu. Men når det er sagt, så er det også en rigtig god idé at forsøge at holde fast i puttetidspunkterne om dagen (+/- ½ time), så uanset om din dreng står op kl 6 eller kl 7, så får han en formiddagslur omkring kl 9. Nogle dage passer det måske at putte ham kl 8.45, andre dage først kl 9.15 - men deromkring. Så formiddagsluren tilbydes og ligger nogenlunde fast tidsmæssigt. Og det samme gælder jo naturligvis så hans middagslur.
Det er ikke nogen god idé at putte ham senere om aftenen, - det vil ikke ændre på hans opvågninger om morgenen. Han skal puttes, når han er træt og parat. Det kan derimod være en god idé ikke at lade stå op tidspunktet om morgenen variere mellem kl 6 og 8 - det vil være rigtig fint, hvis du forsøger at starte dagen til nogenlunde samme tid. Så de dage, hvor han vågner kl 6 forsøger I at blive liggende i sengen og putte lidt længere. Og de dage, hvor han ikke vågner af sig selv senest kl 7.30 f.eks. ja her vækker du ham blidt og nænsomt, så dagen "begynder til tiden" og hele rytmen således ikke rykker sig for meget.
På samme måde bør du tilbyde morgenmad, frokost, aftensmad til samme tid hver dag, så hans indre ur også bliver påvirket den vej igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske