Svar: Vågner om natten og vil have mad og over til mor!
30. oktober 2012
Alder:
22 mdr.
Kære Natasha
Tak for dit brev og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og har kunne bruge mine svar til andre, tak for dine pæne ord!
Det lyder som om at din datter vågner om natten - både fordi hun er sulten (eller det har hun i hvert fald været på et tidspunkt) og også fordi det nu er blevet en vane for hende.
Vi har alle sammen et indre ur, det der også hedder en cirkadisk rytme. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte og har brug for at sove, det er den der styrer, hvornår vi vågner og er aktive og det er også den der styrer, hvornår vi føler os sultne ...
Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv. Men vi kan påvirke den cirkadiske rytme - og din datters rytme, hendes indre ur, har nu lært at føle sult om natten - og det er naturligvis uhensigtsmæssigt. For hun skal sove om natten og spise om dagen og om aftenen og derfor skal du nu forsøge at få så meget mad og drikke i hende på alle andre tidspunkter end om natten ...
Derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan som den kan se ud til en pige på 22 måneder:
Morgen: Havregrød eller havregryn med mælk, letmælk af kop.
Formiddag: 1 bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt, vand af kop.
Frokost: Rugbrød, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, - det kan være kold frokost eller det kan være en varm middagsret. Vand af kop.
Evt en banan og derefter puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt - tomat, agurk, gulerod imens aftensmaden gøres klar
Aften: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Spiser almindelige børnevenlige retter. Letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød eller en banan, evt lidt lun mælk af en kop
Får børstet tænder, får læst godnathistorie og sover uden mad til næste morgen tidlig.
Hvis hun vågner i løbet af natten og er sulten, så må du forsøge at holde fast i at I ikke skal spise nu - sige det som det er "det er nat, vi skal sove, ikke spise skat, sove nu, nat-nat" eller lignende. Og det er helt fint at du putter med hende, så hun får din nærhed, og får lov til at falde til ro hos dig, og trygt kan sove videre, men du er nødt til at holde fast i at det er sovetid og ikke spisetid.
Nogle gange anbefaler jeg at man stiller en lille tallerken med lidt frugt eller lignende ved barnets seng og man kan også give barnet en drypfri kop med vand, så barnet selv kan tage lidt at drikke og spise i løbet af natten ... Det kan du naturligvis også overveje, så din datter kan være selvhjulpen og ikke behøver dig. Men hos jer, lyder det dog som om at det måltid hun har fået om natten fylder ret meget og at hun reelt er vænnet til at spise om natten og derfor tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I helt kan undvære maden midt nat .. Er det helt umuligt, så kan du dog godt prøve om du kan skære lidt ned i mængden eller tilbuddet om mad, så hun på den måde vænner sig til at spise mindre og derefter måske så bedre vil kunne undvære - samtidig med at hendes indtag af mad i løbet af dag og aften så øges ...
Jg synes det er helt okay at hun kommer over til dig og jeg synes ikke at du skal begynde at flytte rundt på jeres senge. I skal flytte om nogle måneder og her vil situationen alligevel være en helt anden og du kan ikke vænne hende til det nye værelse ved at flytte hende nu - det nye værelse skal hun så lære at sove på fra starten når I flytter og du skal udnytte at der netop sker et skift der ... :)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske