Svar: Min datter på 5 år har svært ved at sove om aftenen
21. juli 2003
Alder:
5 år
Du må i første omgang finde ud af, hvorfor hun ikke vil sove i sin seng. Der kan jo være mange grunde. Hun kan være bange,- for mørke, for stilheden, for indbrudtyve, osv. Hvis barnet beder om tryghed, må man forsøge at give det så godt man nu er i stand til. Nogle børn er jo mere robuste end andre.
Det kan også være at hun er bange for at "gå glip af noget". Nogle børn vil gerne følge med i det hele og vide, hvad far og mor laver. Nogle børn er også af den opfattelse at de ikke vil sove alene,- "for når far og mor sover sammen, så vil jeg også have en at sove sammen med!" Og hvor har de egentlig ret. Det er endnu en af udfordringerne ved at være forælder.
En hel del børn kæmper med forældrene om, hvorvidt de skal blive i sengen eller ej. Det er ikke særlig rart hverken for barn eller forældre, og som du skriver ender det også ofte med at I blive sure på hinanden. Mit forslag er at du og din datter laver en aftale om, hvordan aftenritualet skal være og så skal du være konsekvent. Du skal til at "skrue lidt ned for serviceniveauet", så hun forstår at "legen" er forbi og nu skal hun sove for det har I aftalt. Det er vigtigt at du ikke giver hende mange forskellige meldinger, men holder fast, for ellers forvirrer det hende.
Hvis problemet er at hun ikke vil sove alene,- hun har jo været vant til at sove på sofaen i stuen, så kan det også være en løsning at hun får en madras på gulvet i soveværelset.
Der er mange forskellige meninger om, hvordan børn skal puttes og hvor de skal sove, men der er ikke tvivl om, at de fleste trods alt sover bedst i nærheden af forældrene. I vores kultur bliver det ofte opfattet som en dårlig vane, og som forældre kan man ofte føle det som et nederlag, når barnet ikke vil sove på sit eget værelse. Jeg mener dog, at det altid er godt at give sine børn tryghed, når de har behov for det. Jeg tror på at barnet vil gå, når det ikke længere har behov.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine overvejelser. Jeg har tidligere besvaret et spørgsmål om den pige på 5½ år også angående sovevaner, måske kan du også bruge noget af dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske