Svar: Sove bedre om dagen
29. oktober 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Cherie
Tak for dit brev :) Dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at det går lidt bedre hos jer og at du har fået lidt mere overskud efter fødslen ...?:)
Det er rigtig godt at du nu arbejder på at lillepigen skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det er en rigtig god rytme, det giver hende mulighed for at få den søvn hun har behov for og det vil hjælpe jer begge fremover.
Det er også rigtig godt at du er begyndt at putte hende fast i barnevognen om dagen og du må gerne holde fast i dette, så hun sover f.eks. sin middagslur i barnevognen hver dag. Det er godt at vænne hende til dette, så hun på den måde forbinder sin barnevogn med et sted, hvor det er genkendeligt og dermed trygt at sove. Du må gerne gå en tur med hende midt på dagen, så du på den måde holder hende sovende. Det hjælper hendes indre ur til at vænne sig til netop at have behov for den lidt længere middagslur :) Og det er rigtig godt, hvis du kan arbejde på at hun sover en lur af mindst 1 ½ times varighed, fordi det er når hun sover så længe, at hun kommer alle de vigtige søvnstadier igennem. Og den dag du beskriver sover hun faktisk 1 ½ time til sin 2. lur - rigtig godt! :)
Det vil være en god idé at du forsøger at holde dig til 2 sovesteder indendøre, så hun stille og roligt også begynder at vænne sig til faste steder at sove der. Igen fordi genkendelighed giver tryghed. Et af stederne må godt være din seng, hvor du kan lægge dig med hende, når hun skal sove. Give hende mælk, masser af nærhed, tryghed og ro og med din fysiske kontakt hjælpe hende til at sove videre.
Det er helt naturligt at hun sover bedst hos dig, det er din duft, stemme, hjerteslag, duften af din mælk osv. hun kender bedst. Det er dig der er mest omkring hende i løbet af dagen osv. og det gør hende tryg. Men det er vigtigt at far også kommer på banen og du skal lade far tage over, når hun er mæt og tilfreds. Det vil være rigtig godt at du ammer hende og far derefter hjælper hende med at bøvse, ligesom far også kan gå rundt med hende eller putte hende i barnevognen og trille hende en tur. Eller måske bare lægge sig med hende på sofaen ... :) Far kan også sagtens give hende flasken, når hun får dette en gang imellem og på den måde kan far være mere og mere med ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske