Brev:
Uro og urolig søvn
29. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Uro og urolig søvn
Kære Helen,
Jeg er ny her, men tak for en god og super konstruktiv brevkasse:-)
Jeg har lige et par spørgsmål til dig, men først lidt forhistorie.
Vores datter, Luna, kom til verden i begyndelsen af maj. Vi havde planlagt at hun skulle fødes hjemme, for at give hende den blideste start på livet. Desværre gik jeg over tid og Luna blev meget stor, så jordemødrene skønnede at det var bedst at føde hende på sygehuset. Desværre gik fødslen ikke som den skulle og vi endte ud i akut kejsersnit. Dagen efter ”fødslen” var Luna meget ked og vi kunne stort set ikke berolige hende. Efterfølgende blev vi indlagt en uge på neonatal, fordi Luna havde fanget en infektion og en overgang mente lægerne at det var meningitis, hvilket det heldigvis ikke var. Men hele den oplevelse har sat sig dybt i os alle. Det var virkelig en hård start for Luna og for os som nybagte forældre.
Siden da har hun været utrolig følsom overfor nye mennesker og steder, og tit taget heftige grædeture, hvor vi ikke rigtig har kunnet trøste hende, men bare holdt hende tæt. Vi har også i perioder været nødt til at svøbe hende for at skærme hende for nye indtryk og vi har været nødt til at sige til bedsteforældre og nære venner, at det kun er os som holder hende, fordi hun ikke har kunnet rumme at skulle forholde sig til andre end os. Samtidig har hun altid haft virkelig meget uro i kroppen, som har gjort at det har været svært at få en ordentlig søvn i løbet af dagen.
Heldigvis har vi nu en datter på knapt et ½ år, som er super tryg ved os, og som nu er helt klar til at møde verden og som er ved at vænne sig til at blive holdt af andre end os, hvilket vi er lykkelige for.
Jeg har næsten fuldammet hende (med en flaske i ny og næ) til hun var 4 mdr, men da havde jeg desværre ikke mælk nok mere og vi gik over til flaske. Samtidig introducerede vi grød, som hun straks blev helt vild med. Når vi giver hende flaske, er vi nødt til at lægge hende på sengen i soveværelset, med dæmpet lys, så hun kan koncentrere sig om at spise.
Siden jeg stoppede med at amme er der desværre sket det, at hun sover tiltagende dårligere om natten, hun har ellers fra start sovet 7 timer i træk uden mad. Nu er vi oppe 4-5 gange om natten, for enten at give hende sutten eller mad. Hvilket vi begge mener, er et skridt i den forkerte retning og udover det super hårdt. Samtidig er hun begyndt at sove bedre om dagen, nu tager hun de hensigtsmæssige tre lure i løbet af dagen.
Mit spørgsmål går på; Hvordan kan vi forbedre både hendes og vores nattesøvn og hvad kan vi gøre for at hjælpe hende af med al den uro i hendes krop?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Lunas mor