Svar: Sove ude når det er mørkt og koldt
29. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Om klapvognsdelen er god nok at sove i afhænger af om den har lukkede sider, og hvordan den er isoleret i bunden. En barnevogn vil normalt skærme barnet mere mod vind og vejr, fordi barnet netop ligger i en kasse og derfor vil jeg normalt anbefale en barnevognskasse fremfor en klapvogn. I vinterperioden kan det også være en fordel at vælge en barnevognskasse af stof i stedet for stål, da en stålkasse kan blive ekstra kold om vinteren ... Derudover så er der jo en madras i barnevognskassen, som sikrer mod kuldeindfald fra jorden, hvilket der ofte ikke vil være i klapvognen.
Men det kommer naturligvis an på, hvordan hans vogn er og også af om han ligger i voksiposen eller i en kørepose i klapvognen? For så kan posen måske skærme ham. På samme måde spiller det naturligvis også ind, hvor vognen står.
Det lyder som om at han sover godt og ligger godt. Det lyder som om at han står undet et halvtag og således ikke er udsat for træk eller lignende og det er rigtig dejligt at I oplever at han sover langt bedre udenfor og nu er begyndt generelt at sove godt og sove længere lure. Derfor synes jeg også det er fint at I bibeholder de nye rutiner.
Jeg er dog lidt forbeholden overfor at lade ham sove ude, hvis det er mørkt. Det ville jeg personligt ikke gøre. Børn må godt sove ude, men jeg synes at det bør være lyst. Det er vigtigt at vi kan holde øje med børnene, når de sover. I mørke kan en kat eller andet måske lægge sig hos ham, hvor I ikke ser det og det bør ikke ske ... og det er vigtigt også at kunne se hans farver og på den måde kunne vurdere hans velbefindende. Så den sidste lur synes jeg bør være indendøre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske