Svar: Fast føde - ikke helt problemfrit
29. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du synes det er svært at finde balancen mellem at sikre din datter både skemad og mælk, så hun får den næring hun har brug for, for at vokse og trives og så samtidig ikke skulle presse hende unødigt ... det er rigtig svært!
Da hun er 5 ½ måned nu så synes jeg det vil være fint at bibeholde tilbuddet om skemad to gange dagligt. Men det er vigtigt at hun ikke presses til at spise mere end hun vil og er det kun 4 skefulde, så er det helt okay.
Det kan både være en fordel og en ulempe at amme før du tilbyder skemad. Nogle gange vil mælken i maven gøre, at hun ikke er sulten nok og derfor ikke interesseret nok i skemaden, hvorfor hun lukker munden for skeen. Andre gange kan det gøre at hun bedre kan koncentere sig om at spise lidt af skeen, fordi hun ikke er alt for sulten...
Når jeg læser dit brev, så får jeg på fornemmelsen at din mælkemængde er blevet sat op og at din datter nu får mere mælk fra et bryst, end hun har fået tidligere og det lyder derfor som om at hun nu bliver lidt for mæt til at kunne spise sin skemad. Derfor vil jeg foreslå dig, at du prøver at tilbyde hende skemad, når hun vågner af en lur og så ammer hende inden hun skal puttes. Det vil sige, at hun kan få skemad, når hun vågner af sin formiddagslur og du kan stadig godt amme hende af to omgange, hvor du skifter hende undervejs og efter skiftning så lægger til modsatte bryst.
Når hun bliver 6 måneder så vil mulighederne for at give hende større variation af fødevare blive betydeligt større, men du må godt allerede nu give hende f.eks. lidt agurk at gumle på. Skær en agurkeskive på 1 ½ cm og fjern kernerne i midten,så det bliver til en ring. Sæt den på hendes tommelfinger, så kan hun bedre holde om den og gumle lidt uden at tabe den. Start hendes skemmåltid på denne måde så hun bliver bevidst om at det er spisetid og får sat gang i sin "madlyst".
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en ekstra amning, når dagen begynder og I står op.
Formiddag 9-9.30: Ammes, skiftes og ammes og puttes til formiddagslur.
Frokost 11: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa - kom gerne lidt frugtmos på som topping, vand af kop.
Ammes, skiftes og ammes igen og puttes derefter til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Ammes, skiftes, ammes ...
Sover dagens 3 lur, som ofte er en powernap på 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, prøv med gulerodspure og undgå kartoffel i en periode ... Vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt ammes.
Varier mellem hjemmelavet og færdiglavet grød og mos, - så hun får forskellige smagsoplevelser. Det kan appelerer til hendes lyst til at spise.
Find gerne inspiration i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske