Svar: Putning ved bryst
25. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære spekulerende mor
Som udgangspunkt må din dreng godt falde i søvn ved brystet, hvis han sover mere roligt, trygt og bedre på denne måde. Man skal ikke ændre noget der fungerer, og at falde i søvn ved brystet er helt naturligt for små børn. Det er nok den mest trygge måde et lille barn kan sove på :)
Men, det er uhensigtsmæssigt hvis det gør, at han vågner hver time og søger brystet og ikke kan sove uden at komme op, blive vugget i favn og få bryst igen ... og her vil det være en god idé at arbejde på at han lærer at sove uden denne afhængighed. Det lyder dog ikke som om at han er så afhængig hos jer. Og det er meget rigtigt tænkt, at årsagen til at han vågner ligeså godt kan være hans refluks og dermed tilbageløb af mavesyre, det kan være uro i maven eller andet. Det er svært at skille tingene ad og måske hænger det hele sammen - så netop at få brystet, få lidt at drikke også giver ham ro i maven og neutraliserer den syre der generer ham ...
Du er nødt til at gøre det som fungerer bedst hos jer og hvis det lige nu er at amme ham i søvn, så gør du det. Som jeg læser dit brev, så søger han ofte brystet igen efter ½-1 time og finder så derefter ro og det er okay. Derefter sover han så lidt videre.
Du kan i løbet af dagen, og hvor du også gerne vil have lidt tid sammen med storesøster, prøve at give ham amning af to omgange, for at se om det vil ændre noget. Du kan med fordel prøve at amme ham fra det ene bryst, herefter skifte ham, så han vågner lidt op til dåd igen og så amme ham ved modsatte bryst, hvor han så falder i søvn og derefter puttes. Det at lægge en skiftning imellem to amninger og på den måde vække ham lidt og også sikre ham to lidt mindre måltider, kan nogle gange gøre, at han derefter sover mere sammenhængende og altså ikke vågner op og søger brystet ...
Og så er det en god idé at du eleverer hans hovedgærde lidt, når du putter ham, så han ikke ligger helt fladt, fordi det naturligt vil gøre at mælken lettere bliver i maven og der ikke er så stort tilbageløb og dermed mere ro :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske