Svar: Spørgsmål omkring MME
25. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Mindstemandens mor
Tak for dit brev :)
Ja - du må gerne koge vand, opblande pulver og have 100 ml mme stående i køleskab, som du så kan give din dreng i grød og mos, eller servere som drikkemælk af en kop.
Ja - du må godt bruge opblandingen i den varme grød. Der vil altid ske et lille tab af vitaminer, når grød og mos koges med modermælk eller modermælkserstatning, men det er uden betydning i forhold til det indhold af vitaminer, der i øvrigt er i barnets mad.
Nej - du må ikke bruge koldt vand fra hanen, blande pulver i og have det stående i køleskabet. Modermælkserstatning der gemmes til senere, skal altid laves på kogt vand.
Ja - du kan godt putte pulver direkte i grøden, hvis du tilsætter vand samtidig. Hvis du f.eks. ved at du tilsætter f.eks. 100 ml vand, så kan du tage antal mål mme-pulver, der passer til dette og komme det direkte i grøden/mosen og røre det godt sammen.
Og du kan fortsætte med HIPP 1 eller du kan skifte til HIPP 2, når han bliver 6 måneder. Han må få begge dele :)
HIPP 1 er en modermælkserstatning, hvilket betyder at den kan gives fra fødslen og at det er en ernæring, som barnet kan leve af udelukkende - barnet behøver ikke få andet, det dækket barnets behov. HIPP 2 er en tilskudsblandning, hvilket betyder at det kan gives fra 6 måneders alderen, som tilskud til anden kost (skemad).
Håber ovenstående giver lidt klarhed - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske