Svar: Hvilken slags MME i grød og mos?
1. september 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Der er bestemt ikke noget i vejen for at anvende modermælkserstatning af type 1 i dit barns grød. Da din søn også får dette på flaske, så kender han til smagen og erstatningen har du formentlig klar, så det er nemt for dig at bruge den i mad.
Type 2 (tilskudsblanding, som vel er den du kalder mørkeblå?) kan være god at bruge hvis man amer sit barn fuldt, men ønsker at lave mad selv og i maden bruge erstatning. Tilskudsblandingen har den fordel at det kan piskes direkte i maden og derfor ikke bør laves seperat.
Derudover vil jeg lige sige at der mellem de forskellige produkter er stor forskel, så ovenstående forklaring er mere generel, da brugen kan variere efter mærke. Nogle erstatninger kan også serveres kolde, hvor andre skal være varme osv.
Men kort og godt, så er det du gør helt fint. Husk at din søn fra 6 mdr´s alderen gerne må få små slurke sødmælk. Det betyder at hvis du f.eks. laver en portion kartoffelmos til hele familien og laver denne på sødmælk, så kan I alle spise det samme og du behøver ikke lave speciel ret til ham.
Fortsat god fornøjelse med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske