Brev:
Svær at få til at sove - 6 mdr.
17. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Svær at få til at sove - 6 mdr.
Hej Helen.
Tak for dine gode råd. Jeg har en glad dreng på 6 mdr og 9 kg, som er meget meget interesseret i sine omgivelser. Han er begyndt at sove mere end tidligere, men specielt om aftenen vågner han ofte lige efter at han er faldet i søvn.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
7-7.30 Vågner, får grød, leger
9-9.30 Ammes ca. 15 min, lægges i barnevogn i voksipose, falder her hurtigt i søvn efter en kort gåtur. Sover ofte 2 1/2 time
12.30 Mos eller grød, leger, hver 2. dag bad, leger lidt mere,
13.30-14 Ammes i sengen (her tager det næsten altid over 1 time, fordi han ikke vil overgive sig, men slipper brystet og vil lege i stedet). Sover 30-45 min
15.30 Frugtmos, lege
17 Ammes, ca. 15 min, når han slipper puttes han i barnevognen, Sover 30 min-1 time
18 Grøntsagsmos, lege
19.30-20 Ammes (igen tager det over 1 time fordi han også vil lege)
21.30 vågner, ammes
22.30 Vågner ammes
24 Vågner ammes
2-3 Vågner ammes
4-5 vågner ammes
Mine spørgsmål er:
Han er meget glad for bryst. Vi begyndte med mos for 1 mdr siden, men det er svært at få ham til at tage mere end 0,25 dl. Jeg tænker at han nok sover bedre, hvis han kan spise mere fast føde. Kan jeg gøre noget for at få ham til at tage mere af det?
Jeg ammer ham altid i sengen, hor han har lettest ved at koncentrere sig om at spise. Men det tager altid over 1 time før han vil "sutte sig i søvn", selvom han er tydeligt træt, længe før (gaber meget) Han bruger desværre ikke sut. Han vil gerne lege, undersøge mit ansigt, kigge rundt mm. Er det bedre at vi leger et andet sted end i sengen, så vi skiller tingene ad?
Fordi jeg altid ammer ham i sengen er det svært at flytte ham over i hans egen seng ved siden af vores. Jeg er nødt til at have under armene på ham og mange gange vågner han ved løftet, selvom jeg bagefter lægger mine hænder på ham, nuser mm. Så ender det altid med at han må tilbage i vores seng og have mere bryst. Her du et fif til hvad jeg kan gøre, så han ikke vågner så meget op?
Det er let at amme ham og putte ham i barnevognen, fordi han ikke behøver at falde i søvn ved brystet. Kan jeg putte ham der 3 gange om dagen?
Kan jeg vænne ham til at sove en lang lur om eftermiddagen i stedet for om formiddagen?
Håber at du kan hjælpe
Andrea