Svar: Svært ved at sove om dagen - 2 mdr.
17. oktober 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt at de fleste børn i din drengs alder vil sove ca 15 timer i døgnet. I 2 måneders alderen vil søvnen ofte være fordelt sådan, at barnet sover 5-6 timer i løbet af dagen og ca 10 timer om natten.
Nogle børn sover 3-4 korte lure, andre børn sover i denne alder to lange lure i løbet af dagen - og her er man nødt til at være fleksibel. Dagene kan godt variere og et helt fast søvnmønster kan du ikke regne med endnu. Du kan dog godt begynde at skabe lidt fast rutiner omkring søvnen.
En af de rutiner som er vigtige er at din dreng får mælk inden han skal sove. Mælk bør indgå som en fast del af hans putteritual. Han falder til ro, når han får mælk, og vil lettere kunne overgive sig til søvnen, når han slapper af i kroppen. Men han sover også længere med mælk i maven. Hvis han f.eks. får mælk en time før du putter ham, så vil han naturligt ikke sove så længe, før han er sulten og har brug for mælk igen. Derfor er mælk vigtigt.
Nogle børn vil i denne alder have brug for at sætte mælkemængden lidt op og derfor kan det nogle gange være en idé at amme to gange mellem hver lur. Det vil sige amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, pludre med ham, skifte ham osv. og så lægge ham til modsatte bryst, hvorefter han så skal sove. Jeg ved fra dit tidligere brev, at du nogle gange har suppleret med en flaske modermælkserstatning og det kan også være en mulighed.
Du kan prøve at gå ud fra at han skal være vågen ca. 2 timer imellem hver lur og så skal han sove igen. Nogle gange vil han måske kun være vågen i 1½ time, andre gange i 2½ time - men det ligger deromkring.
Det kan være en god idé at svøbe ham, før du putter ham. Når du putter ham, så starter du altså med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt som han gør det nu.
Svøb ham, am ham (eller giv ham flaske) og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, hvis han puttes i barnevognen, så tril den frem og tilbage, så han på den måde lulles i søvn.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at du er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at du løsner på klædet, så han kan komme af med varmen eller sørger for at han står køligt, når han sover :) Stil ham også gerne til at sove i barnevognen udenfor i løbet af dagen, så han lærer at sove ude.
Det vil også være en rigtig god idé at du er opmærksom på hans bevidsthedsstadier. Du skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man også se lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur - det er samme signaler). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og vil derudover anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn".
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske