Svar: Majs i madretter
16. oktober 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Der er normalt ikke problemer med at genopvarme majs i madretter og du kan godt genbruge en kødsovs eller en lasagne, der er tilsat majs.
Spinat, rødbede, fennikel og selleri har et højt nitratindhold. Derfor bør disse grøntsager ikke udgøre mere end en tiendedel af mosen/retten, når man serverer det til børn efter 6 måneders alderen. Indgår der større mængder nitratrige grøntsager i maden, så bør den kun serveres for barnet med 14 dags mellemrum.
Generelt anbefales det at vi spiser grøntsager og at vi spiser så mange forskellige grøntsager som muligt. Til små børn bør man undlade "grønt drys" og er der rester på barnets tallerken bør disse smides ud. Evt. rester på tallerkenen kan indeholde bakterier fra barnets mund.
Alle grønsager indeholder nitrat, men nogle altså i større mængder og der er som sagt især rødbede, spinat, fennikel og selleri. Indtag af store mængder nitrat er ikke godt for kroppen og det kan gøre spæd og småbørn meget syge. Nitrat kan omdannes til nitrit, der reagerer med blodets hæmoglobin, så der dannes methæmoglobin. Hvis det sker, så mister blodet sin evne til at binde ilt og kroppen får ikke transporteret ilt nok rundt med blodet.
På persille, purløg og andre krydderurter samt bladgrønsager som bl.a salat og spinat kan der være jord og dermed jordbakterier - også selvom man vasker det grundigt. Bakterierne kan vokse i antal ved henstand og genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Derfor bør persille og andre bladgrønsager ikke bruges som "grønt drys" til spædbørnskost.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske