Svar: Status på mad
16. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børn er forskellige - de udvikler sig forskelligt, har forskelligt temperament og de er også parate til at spise mad på lidt forskellige tidspunkter. Nogle er klar til skemaden, når de er 4 måneder, andre først når de er 6 måneder. Nogle kan fint finde ud af at tygge brødhapsere og lignende, når de er 7 måneder, andre først når de er 9 måneder - og den fleksibilitet må til.
Din dreng lyder til at være rigtig godt igang med skemaden. Han er begyndt med kødboller i grøntsagsmosen og han spiser nu de lidt grovere grødtyper som havregrød. Det lyder fint.
Det lyder dog også som om at du skal til at tilbyde ham mere variation og mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Du kan sagtens give ham grøntsagsmos af alle slags grøntsager, du kan give ham både kød og fisk, han kan få mad i hånden at gumle på selv og det er en god idé at bruge de fødevarer, som I andre også spiser. Så han naturligt får mad, som I andre også spiser og så han oplever at I spiser sammen og spiser det samme.
I min bog om børn og mad finder du opskrifter og forslag til hvad I kan give af retter måned for måned, for netop at komme mere og mere igang med familienmaden. I 7 måneders alderen foreslår jeg blandt andet at I begynder med risretter. Det kan f.eks. være rødspætte med ris, boller i karry, ris med kylling og sursødsovs osv. Hvad I nu kunne tænkes at spise. Mad i hånden kunne være en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål eller broccoli eller hvad I nu får.
Det er fint at lave lidt grøntsagsmos og fryse det ned, så du har lidt tilham hvis I en dag skal have noget, som han ikke kan spise. Men når du fryser en stor portion ned, så risikerer han meget hurtigt at få det samme at spise hver dag og det bliver naturligt kedeligt i længden. Ligesom vi voksne også gerne vil have forskellige retter, så gælder det også vores børn. Og netop derfor er det igen en god idé at lade hans mad tage udgangspunkt i det I spiser, fordi han så naturligt får variation. Kartoffel-Broccolimos kan godt blive lidt kedeligt i længden :)
Børn i 7 måneders alderen bør fortsat få skemad og kan ikke nøjes med mad i stykker. Skemaden er med til at holde maven igang naturligt, barnet kan optage føden på en anden og bedre måde, barnet får nok at spise og samtidig så er det lettere at energiberige skemad end mad i stykker. Og et lille barn på 7-8 måneder vil have brug for meget energi. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i denne alder og deres energi skal komme via skemaden. Så selvom man begynder med små hapsere og lader barnet spise selv, så er det en god idé at man stadig supplerer med skemad.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske