Brev:
Status på mad
16. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Status på mad
Hej Helen.
Min søn rundede 7 måneder i lørdags, og det går fint madmæssigt. Da han blev 6 måneder begyndte vi at lave kødboller til hans grøntsagsmos, og han tygger fint på kødet og får også lidt ned. Vi prøvede også at starte på de grovere grødtyper, men han var ikke rigtig interesseret og har haft en periode hvor han udviklede sig meget motorisk, og der er ikke blevet sovet eller spist meget. Men nu er søvnen og appetiten kommet tilbage, og der er i dag blevet spist havregrød med stor velbehag.
Når jeg så snakker med de andre fra min mødregruppe som også har babyer på plus/minus 7 måneder, er mange af dem længre fremme madmæssigt. Mange af dem giver deres babyer rugbrød og har mere eller mindre droppet grøntsagsmosen, og giver nu deres egen mad, som er skåret i småstykker eller er blendet. Jeg har din bog om mad og har bogen fra SST som jeg går ud fra, når jeg har brug for viden om mad. Og på de madplaner står der hverken rugbrød eller vores mad endnu, og derfor har jeg ikke bevæget mig ud i det. Altså vi er da begyndt at tilbyde lidt at vores mad, men grøntsagsmos har stadig været hovedmåltidet. Er det os der er bagud eller er det dem der er meget fremme? Ved godt at der er forskel på børn, men føler alligevel at vi er bagud i forhold til dem.
Nu hvor jeg er i gang, har jeg lige et andet spørgsmål. Vores søn har længe fået kartoffel-broccolimos, og vi begyndte så også at putte lidt gulerod i, og det gled stadig ned. I nogle uger har vi så lavet store en stor gryde og frosset ned i portioner. I takt med det er hans lyst til grøntsagsmosen forsvundet. Han er selvfølgelig ved at være lidt træt kl. 18, men det har ikke tidligere været en hindring. Men nu gider han det ikke, uanset om det bliver blendet helt, få klumper eller større klumper. Han laver et 'bræk'-ansigt, og spytter det ud og bliver sur. Mon det er fordi det ikke længere er godt smagsmæssigt/konsistensmæssigt efter frysningen, eller han bare blevet træt af det? De andre måltider i løbet af dagen er der ingen problemer med, men kun aftensmaden.
Håber at du kan hjælpe!