Svar: Vågner på klokkeslet hver time hele natten
16. oktober 2012
Alder:
12 mdr.
Kære A
Tak for dit brev :)
Der kan være flere årsager til at din dreng vågner hele natten igennem og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
Som udgangspunkt er det rigtigt at dagens rytme spiller ind på nattens rytme og det kan derfor være hensigtsmæssigt at han så vidt muligt puttes til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Det betyder at det også vil være en rigtig god idé at I står op til samme tid i weekenden, selvom det kan være fristende måske at sove lidt længere ...
Du har helt ret i at når han vågner kl 06-06.30, så vil han naturligt ofte være klar til at blive puttet kl 9 og det er en god idé at tale med vuggestuen om, hvorvidt de kan prøve at putte ham som en af de første børn, så han ikke bliver lagt til at sove for sent. Det vil igen påvirke hans puttetidspunkt for middagsluren og han kan så sove en god lur der og blive puttet til natten 19.30-20. Præcis som I forsøger.
Derudover skal du naturligvis sikre dig at han ikke vågner, fordi han er sulten eller tørstig og det kan være en god idé at indføre en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det betyder at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, han kan komme i bad kl 18.30, få godnatgrød kl 19.30 og blive puttet med sin flaske derefter.
Det er vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken i munden, når du putter ham. Det er vigtigt at han lige registrerer hvor han er, at han ligger i sin seng og at du fjerner flasken lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Hvis han falder i søvn med flasken i munden så kan han vågne hver time fordi han savner sin flaske og det er uhensigtsmæssigt.
De samme gælder, hvis han får sutten i munden, hver gang han vågner. Jeg kalder det vanebetinget afbrudt søvn. Hvis jeres dreng får sutten i munden, hver gang han vågner, så lærer han at han ikke kan sove uden at have en sut i munden. Når han sover, så slappes alle muskler i kroppen, også i kæben og sutten falder ud af munden. Når han så sover let, så registrerer han at sutten mangler og hvis I så per automatik giver ham den, så lærer han at han skal vågne hver time, for at få sutten, han vågner hver gang den tabes i visheden om at I putter den i munden på ham.
Han kan godt med den alder han har nu lærer selv at finde sin sut om natten. Løsningen er ofte at lære ham det om dagen først og så overføre denne vane til også at kunne om natten. I kan altså prøve at give ham sutten i hånden, hjælpe ham med at søge efter den og så lade ham selv putte den i munden.
Og så skal du naturligvis også sikre dig at han ikke vågner hver time, fordi han har ondt. Det kan være ondt for tænder, ondt i ørerne, forkølelse eller andet der spiller ind. Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner ...
Du beder om en tidsplan og den kommer her:
Tidlig morgen 06-06.30 Vågner og dagen begynder
Morgen 7: Havregrød, vand eller letmælk af kop
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop
Puttes til formiddagslur og sover måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kartofler, ris, pasta eller lignende. Eller varm mad til frokost med kød, fisk, grøntsager, sovs, ris, kartofler, pasta osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover her måske 2 timer
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler eller lignende, vand af kop. Dette måltid deles nogle gange i to, så han både får noget i vuggestuen om eftermiddagen og også får et mellemmåltid, når I kommer hjem.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød og puttes 19.30-20 med en flaske
Dette giver et lille indblik i hvordan en dag kan skrues sammen i denne alder.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske