Svar: MME og tynd mave
16. oktober 2012
Alder:
12 mdr.
Kære A
Når børn er 1 år, så anbefales det at deres samlede indtag af mælk ligger mellem 350-500 ml i døgnet. Han behøver således ikke få 500 ml hver dag, for at være dækket ind og hvis han lige nu har et par dage, hvor han ikke drikker så meget mælk så er det helt okay.
Surmælksprodukter kan være en god måde at stabilisere hans mave på. Lactobacillus acidophilus er en mælkesyrebakterie, der indgår i den normale tarmflora. Den bruges blandt andet i fremstillingen af A-38 og tykmælk. Derfor kan det være en god idé at stabilisere hans mave med f.eks. disse produkter og samtidig også sikre ham lidt mælk (kalk) den vej igennem.
Revne æbler kan være godt til børn der har løs mave. Det kan være med til at stablisere maven og kan med fordel bruges som topping på et surmælksprodukt. Derudover indeholder æbler kalium, som man ofte mister lidt af, hvis man har diarré eller kaster op. Banan kan også virke lidt forstoppende og kan også moses ned i lidt tykmælk eller lignende.
Så jeg vil umiddelbart anbefale dig at give ham lidt skånekost som f.eks. havregrød, som du også umiddelbart selv fornemmer virker og så sikre hans behov for mælk/kalk ved at tilbyde f.eks. lidt tykmælk med revne æbler og/eller banan. Der burde i givet fald ikke være behov for at supplere ham med ekstra kalktilskud.
Hvis du har svært ved at få ham til at spise eller du synes hans maveproblemer varer ved, så bør du få ham tjekket af lægen. Lægen vil også kunne vurdere om han så behøver yderligere tilskud af visse vitaminer eller mineraler.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske