Svar: Dagpleje og søvn
16. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære mor :)
Tak for dit brev og dit relevante spørgsmål - jeg synes ikke du lyder til at være en hønemor :)
De fleste børn vil være mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og netop i den periode, hvor børnene køres ind i dagpleje, vil de naturligt ofte ændre sovevaner. Nogle børn bliver ekstra trætte og vil have brug for at sove lidt mere, andre børn får lidt sværere ved at sove, fordi der sker så meget nyt og de vil derfor sove lidt mindre. Derfor er man særligt i indkøringsperioden nødt til at være fleksibel omkring barnets putning og søvnbehov.
Din lille dreng vil sandsynligvis falde i søvn i barnevognen, når dagplejer kører tur med børnene. Og det skal han naturligvis have lov til. Hvis han sover, er det fordi han har brug for det og jeg kunne ikke forestille mig at dagplejer ville have noget problem med at han sover der ...
Det kan godt være at han ikke vil få helt så lang en formiddagslur som han plejer, men så vil han i stedet kunne blive puttet kl 12.30-13 og så sove en længere middagslur og på den måde vil dagen stadig hænge fint sammen for ham. På den måde vil hans rytme også stille og roligt komme til at passe ind i dagplejers rytme og den hverdag hun skal have til at fungere sammen med alle de andre børn. Det er på sigt hensigtsmæssigt at din dreng spiser, sover, leger osv. samtidig med de andre børn, men han skal naturligvis have tid til at komme ind i denne rytme.
Mange børn vil i din drengs alder trives rigtig godt med en formiddagslur på måske 45-60 minutter og vil så sove en middagslur på 1 ½ time. Og det vil være rigtig fint. Han skal altså have lov til at have sine to lure dagligt, når han ikke er ældre end han er - og netop når hun kører tur med ham, så vil han sandsynligvis kunne sove, hvis han har brug for det :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med indkøringen og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske