Svar: Søvn med tvillinger
16. oktober 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af det sidste års tid i jeres lille familie :)
Det må være fantastisk, men også rigtig hårdt, at have tvillinger og da I også venter en lille ny til februar og du lige nu er sygemeldt, så kan jeg godt forstå du synes det "trækker tænder ud". Der er ikke noget at sige til, at du har svært ved at få tingene til at hænge sammen og efterhånden er meget træt. Du fortæller, at du ofte er oppe og hjælpe din dreng 15 gange om natten og jeres datter 3 gange. Det er rigtig mange gange din nattesøvn afbrydes og det er klart, at det er svært at holde til i længden.
Jeres børn har en alder lige nu, hvor de begynder at have lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet, selvom de ikke kan se jer. Det er netop omkring 16 måneders alderen at denne bevidsthed begynder. Indtil da vil børn ofte føle at vi er forsvundet og de vil føle sig ladt alene, når vi er ude af syne. Derfor vil det også være muligt for dig nu at arbejde på lidt nye rutiner, hvor børnene lærer at sove uden at du behøver være hos dem.
Hos jer er der dog den ekstra udfordring at de naturligt har haft og stadig har svært ved at sove - det at de er født for tidligt spiller ind, deres alder og udvikling spiller ind, sygdom spiller ind, tidligere vaner spiller ind. Og du kan desværre ikke ændre alt fra den ene dag til den anden.
Du skriver "Det er som om de sover bedst i vores seng, men det er nok bare fordi vi føler det er sådan fordi vi så ikke skal rejse os op for at give sut og derfor ikke selv vågner helt op, for vi er lige så trætte om morgenen." Jeg tænker at det er reelt nok. Jeg tror faktisk at det giver børnene ekstra tryghed at sove sammen med jer. De kan høre jeres vejrtrækning, jeres natlige lyde og det gør dem trygge og hjælper dem med at komme videre i søvnen.
Og nogle gange kan man godt vælge at tage konsekvensen af dette og så lave en seng der er 4 x 2 meter, så alle kan sove sammen ... Det er der familier der praktiserer :) Samsovning er for nogen den ideelle løsning, fordi det er måden at alle får sovet bedst,- og mor og far får lov til også at sove sammen.
I nogle familier er det en fordel at tvillinger sover sammen, i andre familier fungerer det bedre, hvis de sover hver for sig. Og hvis de har tendens til at vække hinanden, så kan det være en overvejelse værd om de skal sove sammen. Hos jer kan det godt være at jeres datter vil sove bedre alene og jeres søn i en periode sove sammen med jer i soveværelset. Det kan gøre at hun ikke vækkes af ham og samtidig vil du måske kunne hjælpe ham videre i søvnen, uden at du selv behøver vågne alt for meget op.
Det kan altså være en overvejelse værd om I skal prøve at putte børnene adskilt, for at lære dem begge at sove igennem om natten. Hvordan I gør, hvordan I putter jeres børn bedst, findes der altså ingen faste regler omkring, I er nødt til at gøre det, som giver bedst søvn til jer alle fire - og som du også kan fungere med.
Det er normalt at vi vågner 10, 15, 20 gange i løbet af en nat. Vi vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres børn vil også have disse små opvågninger hele natten igennem. Ofte husker vi ikke at vi har været vågne, men vi registrerer med vores underbevidsthed at det hele er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt videre, men hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove.
Hvis du f.eks. går i seng samtidig med din mand, så vil du forvente at han er der om natten. Du vil vågne lidt op, putte dig ind til ham og hvis du mærker at han ikke er der, så vil du blive urolig. Du vil ikke kunne sove videre. Du vil starte med at lytte, prøve at høre om han måske er gået på toilet eller andet, men hvis der er stille, hvis han er forsvundet, så vil du vågne yderligere op - for han var der, da du lagde dig til at sove og han skal derfor også være der om natten. Tilsidst vil du derfor stige ud af sengen for at lede efter ham ...
Og sådan er det også for jeres børn. Hvis de bliver lagt til at sove sammen med jer, hvis de fornemmer at I er der, eller hvis de f.eks. får flaske inden de skal sove, så vil de have brug for dette, når de vågner og skal videre i søvnen om natten. Det samme gælder hvis du f.eks. giver dem en sut, hver gang de vågner ... Og det at de falder i søvn sammen med jer og sover sammen med jer, kan altså nogle gange gøre at de så sover bedre og mere trygt. Der er her forskel på om de sover i samme rum eller falder i søvn i jeres favn eller med tæt fysisk kontakt.
Derfor er det vigtigt at måden de puttes på og det du hjælper dem med er noget som de på sigt vil kunne klare selv - de skal gøres selvhjulpne, så de selv kan finde roen om natten. Det kan med den alder børnene har nu f.eks. være en god idé at putte dem med en puttebamse eller en putteklud. Børn vil netop ofte være 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan substitut til sig.
Det er naturligvis en forudsætning for at kunne sove godt, at jeres dreng er rask og at hans astmatiske bronkitis bliver behandlet. Det er en hård periode med efterår og vinter, fordi han naturligt vil sove dårligt hvis han bliver forkølet ... Det kan være en god idé at give ham uldundertøj og nattøj på, som kan holde ham varm og hjælpe ham med at regulere temperaturen. Hvis det kan gøre at behovet for dig nedsættes bare lidt, så er det jo også værd at tage med.
Nogle gange kan børnenes behov for at vågne også hænge sammen med en vane og denne vane hænge sammen med at det er mor, der putter og er der om natten. Derfor hjælper det faktisk nogle gange, at lade far tage nattetørnen. Han sender naturligt nogle andre signaler, reagerer lidt anderledes på deres gråd og behov og det i sig selv kan nogle gange gøre en forskel. Derfor kan I hos jer også godt prøve om far kan have mere held til at få børnene til at sove end du måske har - ikke fordi du ikke gør det godt nok, blot fordi far kan gøre noget andet. Det vil samtidig give dig mulighed for at få lidt sammenhængende nattesøvn.
Skal jeg sætte tid på, vil I ofte kunne fornemme en ændring efter 3 nætter. Og derfor kan det måske godt lade sig gøre at far tager over om natten, for at se om det vil gøre en forskel hos jer - også selvom det normalt er dig, der tager nattetørnen :)
Jeg kan desværre ikke love dig at nætterne vil forløbe fuldstændig uforstyrret, men forhåbentlig vil I kunne få sat opvågningerne hos især jeres søn lidt ned. Jeg håber at mine tanker giver lidt idéer til, hvordan I kan komme lidt videre hos jer ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske