Brev:
Søvn med tvillinger
16. oktober 2012
Alder:
16 mdr.
Søvn med tvillinger
Kære Helen
Jeg har virkelig brug for hjælp. Vores status er at vi har 16 mdr gamle tvillinger (fra 11/6-2011), de blev født 1,5 mnd for tidlig, men vi har ikke haft store problemer af den grund. Min søn blev dog opereret for lyskebrok da han var 3 mdr, og de fik begge deres første forkølelse i december sidste år, som resulterede i en lungebetændelse som gjorde at min søn fik astmatisk bronkitis som vi døjer med hver gang han bliver forkølet.
Jeg er første gangs mor og synes at det var forvirrende med alle de "gode råd" jeg fik fra omgangskredsen og egen sundhedsplejeske, da de bare ikke var praktisk mulige med tvillinger, specielt omkring soveritualer og sove situationen i det hele taget. Derfor købte jeg din bog om søvn og mine børn har siden de kom ud fra neonatal blevet sat i skema, både med spisetider og søvn i løbet af dagen og natten.
Min mand og jeg er i den situation at vi har måttet lave en arbejdsfordeling der gør at min mand sover om natten (når han kan for larm) og jeg tager tvillingerne alene, derfor har råd som "lad være med at forstyrre dem hvis de bare grynter lidt, lad dem finde ro selv" ikke virket for, når jeg har prøvet det, har jeg stået med to vågne tvillinger som jeg IKKE kunne lulle i søvn, og resultatet har været at jeg er stået op midt om natten med dem begge, og ventet til de var trætte igen og så gået i seng.
Deres rytme er som følger:
De sover til middag kl. 12-15. Somme tidere mindre, ofte kun to timer, men aldrig længere end til kl. 15, da vi så har oplevet at de er svære at få til at sove om aftenen, og i tilfælde af de sover længere vælger jeg at vække dem, men de fleste dage vågner de før kl. 15.
De bliver puttet på deres eget værelse i hver deres tremmeseng mellem kl. 19.30 og 20.00. Vores putte ritual er at jeg lægger dem i sengen de får en flaske mælk hver, min datter drikker næsten en hel flaske min søn lidt mindre, og jeg synger for dem et par sange. Derefter sidder jeg der inde til de sover, hvilket normalt kun tager omkring 30 min. (Dette er min "alene tid" så her hygger jeg mig med en bog, og jeg er blevet rigtig glad for dette putte ritual, har ikke noget imod at være hos dem om aftenen, og det virker somom det skaber en masse tryghed) af og til har min datter brug for ekstra hjælp til at falde i søvn, så lægger jeg mig ved siden af hende og nusser hende i håret.
Natten er der INTET system på. De bruger begge sut, og min søn er slem til at vågne op hver evig eneste gang han taber den. Og af og til vågner han pga. hosten fra hans astmatiske bronkitis (vi har lige været igennem en måneds sygdomsforløb hvor vi i 14 dage kun sov i 10 min intervaller med ham, men det er over nu)
Min datter sover nogenlunde igennem, men når hun vågner er det ikke som min søn der kan lulles i søvn med en sut på få minutter, det er med et stort brøl og er totalt utrøstelig. Hun vil ikke siddes med hun vil have jeg går rundt med hende på armen.. En slem vane hun har fået, også når hun er ked af det i løbet af dagen. Hun klynger sig til mig, og selvom jeg gerne ville bære rundt på hende, så kan jeg ikke da jeg er blevet sygemeldt med plukveer (venter nr. - 3 barn til februar).
For at gøre dem godt trætte til om natten og undgå alt for meget hyl og skrig om eftermiddagen er deres dag indrettet således at de har privat børnepasser her hjemme, hvor de passes med en 10 mdr gl. dreng (han startede for en uge siden), om formiddagen tager de i legestue eller på legeplads, og når jeg har overskud om eftermiddagen, går vi ud og leger enten i haven eller går en tur.
Jeg er af den holdning at dårlige vaner er os som forældre der giver dem det, men jeg kan se at som overskuddet falder så får vi flere og flere dårlige vaner. Min graviditet gør at jeg er træt og vi er ved at være kørt helt i underskud af søvn. Det resultere i at jeg pga. desperation de sidste dage har givet flaske om natten, en vane jeg gerne vil bryde før den gror sig fast, og så ser vi fjernsyn i løbet af dagen.
Børnene kan sagtens se op til 1 times fjernsyn, og det giver mig dårlig samvittighed, men jeg er bare så træt efterhånden, og jo dårligere børnene sover om natten jo mindre overskud har de også og fjernsynet er lige nu blevet vores billet til lidt tid til at finde overskud. Der ud over så synes jeg de bruger for meget sut i løbet af dagen, men igen, så er det vores måde at få lidt ro og lidt energi.
Jeg tror at når vi kommer ind i en rytme med søvn om natten så vil jeg også have overskud til at droppe fjernsyn, mindske sut og droppe mælk nat og aften. Vi var faktisk trappet helt ud af mælk om aftenen, så fik de bare en flaske med lidt vand, men så begyndte vi at give dem mælk igen fordi min søn var syg og det var den eneste måde vi kunne få stillet hans hoste om aftenen.
En almindelig nat, er jeg oppe omkring 15 gange hos min søn og ca. 3 gange hos min datter. Min mand og jeg har ikke sovet på samme værelse siden vi fik børnene, jeg sover på en madres på gulvet ved siden af børnene, for de få gange jeg har forsøgt at sove inde på soveværelset har det taget for lang tid for mig at reagere på små grynt, og så er min søn vågnet helt op, vækket sin søster og så har jeg to vågne grædende børn.
Selvom min datter kun vågner 3 gange, så vågner hun mere op end min søn og er sværere at få til at sove igen, sommetider opgiver jeg andre gange sidder jeg og nusser hende i håret til hun sover igen.
Jeg er VIRKELIG træt, så træt at jeg er løbet tør for ideer til en god løsning. Min mand har ikke mulighed for at være involveret i natteroderiet pga sit arbejde, og jeg skal derfor finde en løsning der kan udføres af 1 person.
Med hensyn til mad så spiser de godt begge to, så det er ikke fordi de burde være sultne om natten, og hvis jeg tilbyder dem mad om natten ryster de bare på hovedet. Vand har jeg også tilbudt, der tager de en slurk og græder så videre. Vi har forsøgt at skille dem ad, men det virker heller ikke, da min søn bliver utrøstelig hvis han ikke kan finde min datter.
Det er som om de sover bedst i vores seng, men det er nok bare fordi vi føler det er sådan fordi vi så ikke skal rejse os op for at give sut og derfor ikke selv vågner helt op, for vi er lige så trætte om morgenen.
Jeg har VIRKELIG brug for hjælp. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal få overskud til et lille barn til februar. Min læge har sygemeldt mig, så jeg kan sove om formiddagen, hvilket jeg også gør, men børnene har jo også brug for overskud i løbet af dagen, de har også brug for søvn om aftenen, og jeg ville aller helst bare at vi alle kunne sove om natten på vores egne værelser.
De går begge, og trives ellers, er glade det meste af tiden når de ikke er trætte, og fine i størrelsen.
Jeg håber du kan hjælpe så vi kan få overskud igen, og få luget ud i nogle af de dårlige vaner, og få noget søvn.
Med venlig hilsen
Laura