Svar: Dagsrytme for baby på 3½ måned, der sover tidlig formiddagslur
15. oktober 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din dreng har det man kan kalde for en tidlig søvnfase. Det betyder at han vågner tidligt, sover tidligt hele dagen igennem og også går tidligt i seng. Det er helt okay, for mange fungerer det bedst med en sådan rytme :)
Når han vågner og starter dagen allerede kl 06, så er det derfor helt naturligt at han har brug for en morgenlur i stedet for en formiddagslur. Og nogle gange vil det betyde at han kan have brug for 4 lure i stedet for kun 3. Den fleksiblitet må være der. Det du skal vurdere er derfor, hvordan han trives bedst.
Hvis han har rigtig svært ved at klare sig fra han vågner af sin middagslur og til han puttes om aftenen, så kan det være fint at give ham muligheden for en lille powernap i løbet af eftermiddagen. Det kan nogle gange betyde at han så sover lidt senere til natten og det igen kan så rykke på rytmen om dagen - sådan kan søvn og rytme ændre sig hen af vejen - men det kan også være at han blot sover ½ times tid og stadig går i seng i god tid f.eks. kl 20, hvilket også vil være helt fint.
Nogle gange kan det være en idé at indføre et bad inden middagsluren. Det kan gøre at han sover lidt længere middagslur og måske også sover lidt senere og dermed bliver eftermiddagen ikke så lang. Det kan således også være et forsøg værd :)
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Morgen 6: Vågner, skiftes, leger, pludrer osv. og får flaske.
Sover første lur kl 7-8
Formiddag 9: Tilbydes lidt grød, i starten kun smagsprøver, vand af kop.
Får flaske og puttes til dagens 2. lur kl 10 og sover her 2-3 timer
Frokost 13: Flaske
Puttes herefter til dagens 3 lur, der varer 1-2 timer alt efter hvor lang hans 2. lur er
Eftermiddag 16: Flaske
Sen eftermiddag - har evt. behov for en 4. powernap. Det kan også være at du ved at indføre et bad mellem 2. lur og 3. lur kan holde ham lidt ekstra vågen, så han sover lidt senere lur og dermed bedre kan holde sig vågen til om aftenen.
(Når grøden om formiddagen fungerer, kan du begynde med lidt smagsprøver på grøntsagsmos om aftenen kl ca. 17.30-18. Det kan sagtens tænkes at det ikke er før han er 5 måneder gammel)
Aften 19: Flaske og puttes til natten
Sen aften 22: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", netop når I skal igang med skemaden. I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan slå forskellige fødevarer op, når du bliver i tvivl om, hvad din dreng må få og hvornår :)
Rigtig meget held og lykke og god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske