Brev:
Dagsrytme for baby på 3½ måned, der sover tidlig formiddagslur
15. oktober 2012
Alder:
3 mdr.
Hej Helen
Jeg vil gerne etablere en søvnrytme for min søn om dagen.
Jeg har været inde og se på de bud på dagsplaner, du har givet til andre, men jeg kan ikke helt få det til at passe ind hos os.
Min søn sover fast fra kl. 19.00-06.00 om morgenen – dog afbrudt af en godnatflaske kl. ca. 22 (hvor han sover imens han får den) og en flaske kl. ca. 03.00). Disse tidspunkter passer egentlig rigtig fint ind i vores hverdag.
Jeg har svært ved at få ham til at sove til mere kl. 06.00, hvor han er lysvågen, pludrer mv. ”Problemet” er bare, at han allerede bliver meget træt igen kl. 07.00 om morgenen. Derfor ligger hans formiddagslur meget tidligt.
Om dagen er han vågen 1 ½ - 2 timer ad gangen. Han sover om dagen lidt som vinden blæser – men nogenlunde således:
Formiddagslur: 07.00: 1 time ca.
Eftermiddagslur: 10.00: 2-3 timer
”Sen” lur: 14.00 eller 15.00: 1-2 timer (afhængig af hvor lang eftermiddagsluren var)
Dagen går fint på den måde – men når formiddagsluren ligger så tidligt når han at blive pylret om aftenen, da der er langt imellem den sene lur og kl. 19.00, hvor han bliver puttet for natten.
Hvordan vil du foreslå, at jeg prøver at få dagen til at se ud? Skal jeg indføre en fjerde lur meget sen eftermiddag (hvis jeg kan), skal jeg insistere på at holde ham længere vågen end til kl. 07.00 om morgenen eller hvad synes du, ville være en god idé?
Du må meget gerne ”sætte måltider på planen” svarende til, at han er 4 mdr. (hvor han kan få lidt grød).
Glæder mig til at få svar – og tak for alle dine guldkorn ☺
Venlig hilsen