Svar: Brystivrig baby, men meget lidt mælk
15. oktober 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har en datter der lige nu gennemgår en stor udvikling. Hun er i det jeg kalder separationsfasen og det betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove og om natten.
Dette forstærkes naturligt af at hun lige nu ikke har dig hjemme i dagtimerne og det er helt naturligt at hun søger dig ekstra og også søger brystet om natten. Og du har derfor fuldstændig ret, når du skriver at det hele går så stærkt for hende, at hun lige nu søger ekstra tryghed hos dig.
Hun er rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, rejse sig ved møblerne osv. så øver hun sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten lægger hun sig sandsynligvis op på alle fire, rokker frem og tilbage, kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp.
Og det der er vigtigt er, at du forsøger at hjælpe hende med de ting, som hun selv på sigt vil kunne mestre. Det vil sige at hun hjælpes med at blive lagt ned igen, at hun hjælpes med at få dynen på sig, fordi hun har sparket den af, at hun puttes med en klud eller lignende, der dufter lidt af dig. Du kan kærtegne hende, du kan holde hende lidt i hånden osv. men prøv at undgå brystet i munden. Lige nu lyder det som om at hun næsten sover med dit bryst i munden hele natten og hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst om brystet - men også godt fornemmer at bryst og mor er ikke det samme. Hun kan godt skelne de to ting fra hinanden. Hvis hun bider dig, så ved hun f.eks. godt, at hun får en reaktion fra dig ... :)
Derfor er det en god idé at du ammer hende, så hun får den mælk hun har behov for, men at du også afkorter amningen, når hun er færdig med at spise. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5-7 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes. Det skulle gerne være sådan at hun ammes og slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det er på den måde ikke "et svigt" af hendes tillid til dig, fordi du ikke fjerner brystet uden at sætte noget andet i stedet og hun får stadig masser af nærhed, fysisk kontakt og tryghed.
Og ja - nogle gange så kan det hjælpe at far tager over, fordi han ikke dufter af mælk og derfor ikke forstyrrer. Han kan på samme måde give masser af nærhed, fysisk kontakt osv. og det kan godt hjælpe at mælkebaren ikke er tilgængelig ... :) De fleste forældre vil opleve en ændring efter 3 nætter ...
Det er helt okay at jeres datter først spiser morgengrød kl 8.30. I kan give hende frugt sammen med grøden, så hun på den måde får begge dele :)
Det kan nogle gange også hjælpe på amningerne om natten at introducere en godnatgrød som en del af putteritualet i denne alder :)
Håber ovenstående giver lidt ro og hjælper lidt på vej - og nej, jeg synes ikke du lyder pylret, jeg synes det lyder som om at begge I forældre har en rigtig god fornemmelse for, hvad der sker med jeres datter lige nu og hvordan I så skal møde hende bedst :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske