Brev:
Brystivrig baby, men meget lidt mælk
15. oktober 2012
Alder:
8 mdr.
Brystivrig baby, men meget lidt mælk
Hej Helen
Ja så er det sørme tid til at skrive til dig igen : )
Sidst jeg skrev, var det fordi vores lille datter på nu knap 8 mdr. vågnede flere gange om natten og græd voldsomt, ja nærmest skreg. Det var samtidig med, at hun havde lært at kravle og jeg var startet på arbejde.
Det er hendes far, som passer hende, når jeg er på arbejde og de to har efterhånden fået en god rytme, hvor hun spiser godt og er nemt at putte til lurene. Hun kravler hurtigere og hurtigere, har lært sig selv at rejse sig op ved ting (f.eks. sofaen og hendes tremmeseng) og at kravle på trapperne hele vejen op til 1. salen (selvfølgelig mandsopdækket af far).
Hun er i det hele taget i en rivende udvikling. Hendes mimik, pludren, finmotorik og interaktion med os bliver hver dag mere og mere nuanceret og avanceret. Jeg har svært ved at følge med, må jeg indrømme. Når jeg sammenligner med mine venners børn, synes jeg, det går alt for stærkt. Min mand mener, at det er fordi jeg er på arbejde og savner hende i hverdagen, men jeg er i tvivl. Især på grund af følgende, som er det egentlige problem (eller måske et symptom):
Grædeturene om natten er næsten helt stoppet. Til gengæld er de to nat-amninger blevet til nogle langvarige affærer og aftenputningen trækker pludselig også ud. Her har vi ellers haft det nemt hidtil.
Hun bliver ammet inden hun bliver puttet kl. 20 og igen ved midnatstid og ca. kl. 5.
Alle tre gange er det som om, hun ikke kan få nok af brystet. Til gengæld mærkes det som om, at mælken slipper hurtigere op, som dagene går. Jeg mærker slet ikke, at mælken strømmer til, som jeg gjorde før. Min konklusion er derfor, at det ikke er mælken hun vil have, men brystet.
Ved aftenputningen er jeg begyndt at lægge hende efter ca. 20 min. amning, når hun nærmest sover og kun sutter sporadisk. Så bliver hun ked af det og jeg tager hende op og trøster hende. Så bliver hun glad og vil lege. Rejser sig op i sengen og pludrer løs. Jeg snakker stille med hende og lægger hende så ned igen. Det gentages x antal gange indtil hun bliver liggende. Så synger jeg lidt for hende og ammer hende måske igen (mælken er på dette tidspunkt for længst sluppet op). Efter en time til halvanden sover hun. Det synes jeg er lang tid.
Amningerne ved midnat og kl. 5 kan nemt tage 1 time til halvanden hver. Det er som om, hun hurtigt falder i søvn, men hver gang jeg prøver at liste brystet til mig, vågner hun op og bliver ulykkelig, hvis hun ikke straks får brystet igen. Kærtegn og trøstende ord hjælper ikke. Hvis jeg tager hende op og går med hende, vågner hun helt op og kigger sig omkring.
Resultatet er, at hun sover mere i min seng end i sin egen og at jeg næsten ingen søvn får. Det er svært at hænge sammen på jobbet og at være noget for hende, når jeg kommer hjem. Men jeg kæmper for det.
Når jeg kommer hjem og flere gange i løbet af aftenen "overfalder" hun mig ved at sutte voldsomt på mit ansigt og min hals. Det gjorde hun også engang imellem før i tiden, når hun var rigtigt sulten, men det er ikke sult, der plager nu. Hver gang hun gør det, krammer jeg hende, sidder med hende og tilbyder hende vand af en kop (hvis hun nu skulle være tørstig).
I mit hovede hænger de uendelige, mælkeløse natamninger og sutte-overfaldende sammen. Jeg tror det hele går for stærkt for hende, så hun søger tryghed hos mig. Men hvad gør man dog ved det?
Der er ingen, der pacer hende til noget. Vi prøver bare at følge med. I løbet af dagen leger hun og øver nye stunts og virker glad og tilfreds. Hun elsker gæster og selskaber og charmerer alle på sin vej.
Det skal også siges, at hendes far slet ikke er bekymret. Det er kun mig. Han synes selvfølgelig det er uholdbart, at jeg ikke får sovet, men mener kuren er, at han tager hende om natten, når hun har drukket den mælk der er og bare vil sutte.
Jeg kan dog ikke få mig selv til at give hende fra mig om natten i en situation, hvor hun søger brystet. Det føles som et svigt af hendes tillid til mig, hvis du forstår?
Vi følger den søvn- og madplan, du skrev til os sidst. Bortset fra, at hun først vil spise morgengrød ved 8.30 tiden og ikke er interesseret i et frugtmåltid om formiddagen.
Hvordan synes du, det lyder? Er det bare mig der er pylret?
Mange hilsner fra Mor