Svar: Længere formiddagslur end middagslur
15. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for at sove ca 14½ time i døgnet. Nogle sover lidt mere, andre lidt mindre, det er et gennemsnit. Det vil ofte være sådan at barnet sover ca 3 ½ time i løbet af dagen fordelt på 2 lure og sover ca 11 timer om natten.
Du har ret i at døgnet ofte fungerer bedst, hvis barnet sover kort formiddagslur og længere middagslur. Det gør netop ofte at eftermiddagen ikke bliver for lang og at barnet har mere overskud til at møde verden og alle dagens udfordringer. MEN, nu læser børn jo ikke bøger og ved ikke at det kan være sådan - så når jeres dreng sover lang formiddagslur, så skal han som udgangspunkt have lov til det:)
Du kan overveje om du vil forsøge at lade ham sove til han vågner af sig selv. Det kan gøre at han sover lidt mere om dagen og måske får ½ times søvn ekstra. Det vil i givet fald nok betyde at han så sover en kortere og også senere middagslur, men hvis han vil trives bedre på denne måde, så er det jo også i orden. Det kan altså gøre at han bedre kan holde sig vågen igennem eftermiddagen :)
Det kan også nogle gange være nødvendigt at afkorte formiddagsluren og måske vække ham efter 1 ½ time, så han i stedet for at sove 2 timer + 1 time, sover 2 x 1 ½ time - det afhænger helt af, hvordan han virker til at ville trives bedst. Det vigtigste er at han får sovet den søvn, som han samlet har behov for. Og netop derfor kan det også nogle gange være helt okay at han sover som han gør lige nu. Altså at du bibeholder 2 timers formiddagslur og 1 times middagslur. Det er generelt godt, hvis en af lurene er mindst 1 ½ time lang, fordi han så kommer igennem alle søvnens stadier 1-2 gange, hvilket er vigtigt for hans trivsel og udvikling.
Det er rigtigt, at når han vågner grædende af sin middagslur, så har han måske brug for at sove lidt ekstra. Når børn vågner med gråd, så skyldes det ofte at de vågner direkte af den dybe søvn og derfor må du godt prøve om du kan holde ham sovende, f.eks. ved at trille ham med barnevognen. Hvis hans lur kan forlænges med f.eks. 20 minutter fordi du kører med ham, så kan det være med til at gøre at han vågner mere glad og med mere overskud. Nogle gange kan løsningen også være at du lægger dig sammen med ham, fordi du netop med din nærhed, kan være med til at holde ham sovende. Du kan lægge dig og amme ham i din seng og lade ham sove der. Det giver også dig lidt hvile midt på dagen og det kan godt gøre at han sover lidt længere.
Det at vågne op fra den dybe søvn, vil ofte være noget børn vokser fra og på den måde arbejder tiden således også for jer ... :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske